Home Uutiset Tämä avoin kirje aikuisille kannattaa lukea

Tämä avoin kirje aikuisille kannattaa lukea

by Yllapito

avoin kirje palloliittoSuomen Palloliiton Kaakkois-Suomen piirin piirijohtaja Veijo Vainikka on kirjoittanut avoimen kirjeen kaikille aikuisille, aiheena aikuisten käyttäytyminen lastensa harrasteissa.
Vainikan mukaan piiri ja sen kurinpitovaliokunta ovat saaneet alkukauden aikana tietoonsa useita erotuomariraportteja ja joukkueiden kirjelmiä liittyen aikuisten käytökseen ja kielenkäyttöön otteluiden aikana kenttien laidoilla.
Alla oleva kappale on suora lainaus Vainikan kirjeestä:
On vaikea ymmärtää, mitä aikuiset oikein ajattelevat – vai ajattelevatko mitään – toimiessaan eri rooleissa erityisesti lasten ja nuorten otteluissa? On asiatonta ja perusteetonta erotuomariston arvostelua, on kiroilua ja loukkaavaa kielenkäyttöä, on aikuisten keskinäistä ala-arvoista sanailua ja kaiken huippuna vielä sekä omien että vastajoukkueen pelaajien taitoihin, ulkonäköön, varusteisiin, perhetaustaan tms. kohdistuvaa täysin sopimatonta kommentointia!?”
Vainikan mukaan kentän laidalla olevien aikuisten tärkein tehtävä on luoda jokaiseen otteluun turvallinen ilmapiiri. Turvalliseen ilmapiiriin kuuluu sekä hyviä että huonoja kokemuksia ilman, että aikuiset tekevät niistä isoa numeroa.
Avoin kirje löytyy kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ ja toimitus suosittelee kirjeen lukemista lämpimästi. Vainikka puhuu nimittäin täyttä asiaa!

0 comment