Home Uutiset Sokerinhimo kuriin viidellä helpolla tavalla!

Sokerinhimo kuriin viidellä helpolla tavalla!

by Yllapito

Sugar
Tiesittekö eläinkokeista, joissa koe-eläimet valitsevat mieluummin sokerin kuin kokaiinin saadakseen mielihyvää? Kyllä, koe-eläimet valitsivat mieluummin sokerin kuin yhden koukuttavimmista huumeista. Tiesitkö myös, että suurin osa valmisruoista ”kyllästetään” ylimääräisellä sokerilla, jotta se maistuisivat paremmilta? Tässä on yksi syy miksi prosessoitua ruokaa tulisi välttää – monen muun terveysseikan lisäksi. Sokeri on oikeasti suurissa määrissä nautittuna hirveä myrkky. Varsinkin me länsimaiset ihmiset syömme ja juomme sokeria aivan liikaa, koska ruokateollisuus haluaa koukuttaa meidät haluamiinsa tuotteisiin. Kannattaa todellakin katsoa mitä syö. Tässä viisi helppoa tapaa pitää sokerinhimo kurissa:
avokado1. Enemmän terveellisiä rasvoja ja laadukkaita proteiineja
Syö ruokia jotka täyttävät, syö terveelliisemmin ja useammin. Lisää ruokavalioosi terveellisiä rasvoja kuten pähkinöitä, avokadoa ja kookosöljyä, unohtamatta laadukkaita proteiinilähteitä: kalkkunaa, kanaa ja kalaa. Kun syöt hyviä, terveellisiä rasvoja ja laadukkaita proteiineja 3-5 kertaa päivässä, näläntunteesi vähenee. Tiputa liialliset hiilihydraatit pois ja täytä kehosi hyvällä energialla.
Vadelma2. Syö luonnollisesti
Poista ruokavaliostasi teollisesti tuotettu sokeri ja makeutusaineet: syö hedelmiä, marjoja ja luonnollisia makeutusaineita kun sokerinhimo iskee. Tuoreista hedelmistä ja marjoista saat kuituja, vitamiineja ja nestettä. Vaihda sokeri hunajaan tai vaikkapa steviaan. Älä missään nimessä käytä teollisia makeutusaineita, ne vaikuttavat haitallisesti jopa geenitasolla. Poista kaikki light- yms. tuotteet joissa on keinotekoisia makeutusaineita, vaihda luonnolliseen vaihtoehtoon.
3ginger. Lisää mausteita, vältä sokereita
Jos ruoka tuntuu mauttomalta ilman sokeria, mausta ruokasi! Maailmassa on suuri määrä mausteita joita voit käyttää ruokaasi. Saat ruoastasi maistuvaa ilmankin, että lisäisit siihen kaloreita sokerin kautta. Kokeile vaikkapa inkivääriä, kanelia, kardemummaa, muskottipähkinää ja muita leivonnassa käytettyjä mausteita, jotka yhdistät makeaan. Tämä erittäin pieni kikka huijaa ovelasti aivojasi ja tuo makua elämään.
playing with4. Liiku, älä mässytä
Yksi helppo tapa välttää mässyhimoa on liikkua – tai ylipäätänsä olla aktiivinen. Jos lysähdät sohvalle, alkaa sinun tehdä mieli mässäillä. Jos pysyt aktiivisena, niin et edes huomaa, että sinun tekee jotain mieli. Seuraavan kerran kun alat miettiä suklaata, niin rupeapa tekemään jotain: tiskaa, lähde käveleylle, tempaise pikatreenit kahvakuulalla, leiki lasten kanssa, imuroi, tee jotain aktiivista. Kun paneudut johonkin asiaan, niin et enää huomaa sokerinhimoasi. Kun et ajattele sokeria aktiivisesti, unohdat sen.
Baby-sleep5. Lepää hyvin
Miten uni sitten liittyy sokerinhimoon? Kun olet väsynyt, kehosi tarvitsee energiaa. Ja mistä sitä pikaista energiaa saa? Sokeristapa tietenkin – niin sitä luulisi. Kun nukut hyvin, on myös energiatasosi korkeampi, etkä tarvitse välitankkauksia. Tiedätkö myös miksi aterian jälkeen tekee vain mieli sammua? Liiallinen sokeri ja hiilihydraatti haluaa sammuttaa koko kehosi, siitä seuraa ”sokerikooma”. Älä tankkaa sokeria, vaan ota vaikkapa pienet päiväunet!

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment