Home Uutiset Antioksidanttinen marjapirtelö

Antioksidanttinen marjapirtelö

by Yllapito
Antioksidanttinen marjapirtelö

Tässä postauksessa jaamme ohjeen ananas- ja marjapirtelön tekemiseksi. Pirtelö on helppo valmistaa, siinä on paljon vitamiineja ja muita antioksidantteja – ja mikä parasta, se maistuu mahtavalta. Pirtelöön on valittu ainesosat tarkoin ja jokaisella niistä on oma terveysvaikutuksensa.

Ananaksen terveysvaikutukset

Ananas sisältää runsaasti C-vitamiinia, A-vitamiinia, B-vitamiinia (esim. foolihappoa, tiamiinia, pyridoksiinia ja riboflaviinia) sekä hivenaineita (esim. kalsiumia, fosforia, kaliumia, kuparia ja mangaania).
Kalium (K) on solujen tärkeä ainesosa. Se myös kontrolloi sydämen toimintaa ja auttaa verenpaineen säätelyssä. Kupari (Cu) auttaa punaverisolujen tuotannossa. Luiden ja tukikudosten rakentumiseen tarvitaan mangaania (Mn), joka toimii myös taistelussa vapaita radikaaleja vastaan.
Koska ananaksella on näitä useita tulehduksia rauhoittavia ominaisuuksia, se toimii hyvin niveltulehdusten, rannekanava-ahtauman sekä kihdin kivunlievittäjänä. Ananaksesta löytyy myös bromelaiinia (ruoansulatusentsyymi), joka osaltaan säätelee ruoansulatuksessa tarvittavan haiman toimintoja. Bromelaiini myös neutraloi happamia nesteitä ruoansulatuksen yhteydessä.
Ananaksesta 94 prosenttia on hiilihydraatteja. Eli jos karppaat, käytä ananasta vähemmän.
Käytä ananasta tuoreena aina kun se vain on mahdollista. Tässä on loistava wikihow-artikkeli siitä, kuinka tunnistaa kypsä ananas.

Puolukan terveysvaikutukset

Puolukat ovat oletettavasti yksi rikkaimmista polyfenolin lähteistä. Pienet, punaiset marjat ovat loistavia A-, B- ja C-vitamiinin lähteitä ja niistä löytyy runsaasti hivenaineita, kuten kalsiumia, magnesiumia, fosforia, kuparia, natriumia ja kaliumia.
Puolukoista löytyy myös flavonoideja, kuten kversetiiniä. Kversetiini suojaa tulehduksilta, toimii antioksidanttina sekä ehkäisee allergisia oireita. Puolukan sisältämä tanniini vahvistaa verisuonten seinämiä, vaikuttaa hivenaineiden aineenvaihdunnassa sekä neutralisoi myrkkyjä.
Muiden punaisten ja sinisten marjojen tavoin puolukka auttaa hyvän kolesterolitason saavuttamisessa sekä parantaa verenpainetta. Puolukka sisältää myös ainesosia, jotka vähentävät verisuonten kovettumista. Puolukka on loistava lisäys monipuoliseen ruokavalioon, sillä se kohentaa sydämen ja verenkierron toimintaa. Sen lisäksi, että puolukka sisältää ravintoaineita monipuolisesti, se toimii hyvänä omega-3-rasvahappojen -lähteenä.

Mustikan terveysvaikutukset

Mustikka sisältää seleeniä, rautaa, kaliumia, kuparia, sinkkiä, mangaania, antosyaania ja A-, C-, E-vitamiineja sekä B-ryhmän vitamiineja.
Useat tutkimukset osoittavat, että mustikat voivat parantaa aivotoimintoja sekä estää (tai hidastaa) Alzheimerin ja Parkinsonin taudin etenemistä. Mustikka myös kohentaa glukoosi- ja insuliinitasoja sekä vähentää vatsahappojen määrää.
Mustikka on puolukan tavoin sydänystävällinen supermarja. Mustikasta löytyy paljon antibakteerisia ja antiviraalisia ominaisuuksia sisältäviä entsyymejä, joten ne parantavat immuunijärjestelmää.
Mustikasta löytyy antosyaania, mikä on hyvä bioflavonoidi ja antioksidantti. Mustikka ja puolukka ovat erinomaisia marjoja niin tuoreena kuin pakastettunakin.
 

Antioksidanttinen ananas-marjapirtelö
1 dl tuoreita ananaspaloja
1 dl puolukoita
1 dl mustikoita
1-2 dl vettä, kookosvettä tai mitä tahansa puhdasta nestettä mistä tykkäät
Laita kaikki ainekset tehosekoittimeen ja sekoita pirtelöksi. Kaada korkeaan lasiin tai shakeriin ja nauti 🙂
Vihje #1: Käytä tätä esim. aamiaismunakkaan lisänä. Mikäli suunnittelet aamupalaksi pelkkää pirtelöä, huolehdi riittävästi proteiinin saannista. Tämän pirtelön proteiinimäärä on alhainen, joten voit lisätä siihen vapaasti proteiinijauhetta tai maitorahkaa.
Vihje #2: Koska ananas on diureetti (poistaa elimistöstä nesteitä), niin huolehdi riittävästä vedensaannista pirtelön yhteydessä.
Vihje #3: Jos haluat pirtelöösi ”superfood-efektin”, lisää siihen ruokalusikallinen macaa, teelusikallinen Opti-MSM:ää ja teelusikallinen Lucuma-jauhetta.
 

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment