Home Uutiset Suomalaisten pikkulasten treenivideo kerää huiman määrän katseluita

Suomalaisten pikkulasten treenivideo kerää huiman määrän katseluita

by Yllapito
Suomalaisten pikkulasten treenivideo kerää huiman määrän katseluita

 
Suomalaisten pikkulasten ”kotijumppa” on kerännyt huiman määrän katselukertoja Vimeon videopalvelussa. Aamos 1v, Luukas 6v, Ruut 7v ja Akseli 10v temppuilevat ja taiteilevat kuin akrobatia-konkarit konsanaan. Video on julkaistu nimellä ”Ei saa!!!”, kritisoiden ehkä juuri nykyaikaa, jolloin lapsia kielletään esim. kiipeilemästä puihin.
Nauttikaa videosta. 🙂

Ei saa!!! Do not!!! from Juha Jarvinen on Vimeo.

9 comments
0

You may also like

9 comments

An Ne marraskuu 20, 2013 - 5:05 am

Aivan mahtava video!!! Hieno idea luoda lapsille kotioloissa mahdollisuus toteuttaa luontaista kiipeämisen ja liikkumisen tarvetta! Olemmehan karvattomia apinoita ja geenimme ovat n. 99 % simpanssin kanssa samat, jos en väärin muista?! Laitetaanhan kissoillekin kotiin kaikenmoisia kiipeilypuita, miksei sitten lapsillekin?! Miksei voisi sijoittaa rahansa kaikkien ”hilavitkuttimien” ( tietokone, televisio, ipad, älypuhelin jne. ) sijasta kiipeily- ja leikkimahdollisuuksien luomiseen omaan kotiin?!

Jarno Härkönen marraskuu 20, 2013 - 2:36 pm

Nimenomaan! Itse miettinyt juuri sitä että miksi kaikkien lastenhuoneiden pitää olla niin ”kliinisiä”.. mun suunnitelmissa siellä pitää olla puolapuut, keinua/renkaita yms. Omat kuntoiluvälineet on aina ympäri kämppää esillä ja pojut (4,5v ja 7v) tykkäävät todella paljon mm. temppuilla TRX:ässä, roikkua leuanvetotangossa, harjoitella tasapainolaudalla ja jopa heilutella kahvakuulia (piti hommata omat molemmille, 2kg ja 3kg ;)).

Sema Nassie marraskuu 20, 2013 - 1:09 pm

Sori vaan An Ne, ei me olla mitäänimpanssien jälkeläisiä. Kyllä Jumala meidät on luonut ihan selkeästi: http://www.youtube.com/channel/UCQgOARFMG18vriKmdsmn1Ew

Mauno Munanen marraskuu 20, 2013 - 4:52 pm

Ja taas joku aasi täälä ottaa tuon tuon satu olennon keskusteluun. Oli muuten sitte tosi kuiva jätkä tuos videos. Perus hihhuli.

mikh marraskuu 21, 2013 - 5:14 pm

Kyllä maar ihminen on apinasta kehittyny vuosituhansie aikana. Yhä tänäkin päivänä evoluutio muokkaa meitä hitaasi, sukupolvi sukupolvelta. Ja maapallo on vanhempi, kuin 10 000v. Toki daytoniassa asiat on toisin. 😀

Heidi marraskuu 20, 2013 - 2:56 pm

Niin noh ei toimi kaikille lapsille… itse olen poikaani kannustanut kiipeilemään puihin ja kokeilemaan vaikka mitä, mutta kun hän ei suostu yrittämään uusia asiota, pelkää epäonnistuvansa… olen yrittänyt selittää, että epäonnistuminen kuuluu oppimiseen, eikä mitään opi jos ei yritä ja jos se menee pieleen niin sitten yritetään uudestaan… Hän on luontaisesti ilmeisesti ylivarovainen joskin vilkas poika.
eikä tässä ole tehty lastenhuoneesta tuollaista vaan koti on selvästi vanha koulu ja lastenhuone on entinen koulun liikuntasali, joten puolapuut ym ovat olleet siellä valmiiksi 🙂 vanhemmille kyllä pisteet siitä että antavat lasten kiipeillä 🙂

Juha Järvinen marraskuu 20, 2013 - 9:47 pm

Heidi, kehottaisin kokeilemaan jotakin
kiipeilyjuttua mitä lapsi voi itse omassa rauhassa testailla, vaikka
omassa huoneessaan ovi kiinni.
Epäonnistumisen pelko ja kilpailu,
itsensä vertaaminen muihin syntyy sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Eli mikäli kyse on nimenomaan epäonnistumisen pelosta, eikä kärsimättömyydestä on se mahdollisesti seurausta jostakin ikävästä epäonnistumisesta, jolle joku on ehkä nauranut, vähätellyt tai lapselle on asetettu odotuksia. Molemmista, kärsimättömyydestä ja epäonnistumisen pelosta lapsi voi oppia pois.
Kaikki lapset on aina erilaisia, toiset
on vauhdikkaampia, toiset rauhallisempia, toiset kärsivällisiä,
toiset kärsimättömiä, temperamentti on synnynnäinen ominaisuus.
Lapsi voi luontaisesti olla kärsimätön
opettelemaan jotakin ja tuskastua kun joku juttu ei onnistukaan heti.
Mutta se kärsivällisyys kasvaa tekemällä, leikin varjolla, eikä siihen ehkä
kannata kiinnittää hirveästi huomiota, sillä se saattaa vain
voimistaa lapsen tunnetta että muutkin odottavat että lapsi toimii
toivotulla tavalla, jolloin tuo epäonnisuminen koetaan vieläkin
herkemmin.
Auttaa(tehdään yhdessä, mutta ei
valmiiksi) ja kannustaa voi, mutta ei niin että lapsi kokee että
aikuisella on jokin odotus mikä lapsen pitää saavuttaa. Tehdään ja leikitään vain siksi että se on kivaa.
Kiipeilyssä ja temppuilussa jokainen
on erilainen ja lapsille sen pitäisi olla pelkkää leikkiä, ei
sitä että pohditaan kuka osaa mitäkin ja kuka paremmin kuin
toinen. Päinvastoin sen pitää olla vain ja ainoastaan kivaa
leikkiä.
Itse vierastan kovasti lasten
kilpailuttamista ja vertaamista, sillä lapsilla ei ole
kärsivällisyyttä kuten aikuisilla. Tästä syystä jos lasta
kannustetaan johonkin saavutukseen, mutta lapsi ei saavuta tuota
tavoitetta omasta mielestään riittävän nopeasti, kokee lapsi
herkästi epäonnistuneensa. Lapsi ei jaksa harjoitella yleensä
kovin pitkään, mutta lapsi jaksaa kyllä leikkiä aamusta iltaan. Leikki on siis avain kaikkeen.
Nimenomaan ja ainoastaan lasten
liikkuminen pitäisi siis olla kivaa ja vain leikkiä, ilman
tavoitteita.
Lasten tulee toki oppia sietämään
pettymyksiä, mutta se kannattaa opettaa jotenkin muuten, esimerkiksi
niin ettei anna lapselle periksi lapsen jotain halutessa, vaikkapa
tikkaria tai lelua kaupassa.
Ja nuo siis on yleisiä neuvoja, ei
suoraan lapsellesi, sillä me kaikki ollaan erilaisia ja niin pitääkin 🙂

Sinikka marraskuu 23, 2013 - 6:20 pm

Aran lapsen kanssa täytyy tehdä yhdessä, kädestä pitäen. Lapsi voi olla vaikka aikuisen reppuselässä tai vatsan puolella roikkumassa turvallisesti. Tärkeää on myös aloittaa ihan pienistä asioista.
Olennaista ei ole sanallinen kannustaminen ja rohkaiseminen, koska se voi päinvastoin nostaa jännitystä. Tärkeintä on aloittaa niin, että ohjat ovat alussa aikuisella ja aikuinen turvallisesti tutustuttaa lapsen uuteen jännittävään toimintaan. Ihan kuin pyörällä ajamisessa aikuinen pitää ensin pystyssä ja varmistaa, että homma alkaa sujua.

Juha Järvinen marraskuu 20, 2013 - 9:38 pm

Video on näköjään lähtenyt täältä
kautta toiselle kierrokselle, kiva juttu 🙂
Omalta puolelta suosittelen kaikille
taaperoille sellasia juttuja missä voi roikkua, eli ihan renkaat
naruilla kattoon, trapetsi keinun tilalle(siinä pystyy myös
keinumaan ja jo alle parivuotias oppii sen nopeasti) ja sitten paksu
köysi katosta roikkumaan, solmu alle ja siinä voi istua, keinua ja
kiivetä, leikkiä tarzania :D.
Keinuminen on melko tärkeää
tasapainon kehittymiselle ja taas roikkuminen ja kiipeily vahvistaa
lihaksistoa monipuolisesti ja erittäin tehokkaasti ja
luonnollisesti.
Itse en kovin herkästi innostaisi
lapsia painoihin, sillä niistä voi olla jossakin määrin
haittaa(mm.selkä). Kiipeäminen ja roikkuminen taas vahvistaa
tehokkaasti koko vartaloa, mutta ei rasita kuin lihaksia.
Ihminen tosiaan kaikkien kädellisten
tavoin omaa jo syntyessään kyvyn roikkua ja kun ne taaperot oppivat
konttaamaan ja kävelemään niin nimenomaan roikkuminen ja
kiipeäminen houkuttaa ja koukuttaa, sitä vain harmillisesti ja
yleensä aivan suotta rajoitetaan.