Home Uutiset Liity mukaan 30 päivän kyykkyhaasteeseen!

Liity mukaan 30 päivän kyykkyhaasteeseen!

by Yllapito

Tänään Facebookissa Ido Portalin julkaisema 30/30 Squat Challenge on nopeasti kerännyt mukaansa jo noin 500 osallistujaa. Päätimme kannustaa myös Ryhmaliikunta.fi lukijoita kokeilemaan mitä kaikkea hyvää voi seurata syväkyykyssä olemisesta – ja mukana olijoiden kesken tulemme arpomaan urheilullisia tuotepalkintoja!
IMG_2831

Mistä tässä haasteessa on oikein kyse?

Syväkyykyn tulisi olla meille luonnollinen lepoasento, kuitenkaan tänä päivänä moni ei pääse edes kunnolla kyseiseen asentoon, taikka siellä pysyminen on todella tuskaista. Kyykyssä oleminen kehittää mm. hyvää lantionseudun ja nilkan liikkuvuutta, voimistaa polvien ja nilkan tukea, sekä vaikuttaa positiivisesti ruuansulatukseen.
Ideana on siis pysyä luonnollisessa syväkyykkyasennossa yhteensä 30 minuutin ajan 30 peräkkäisen päivänä. Aina kun menet kyykkyyn starttaa esim. kännykän ajanoton ja aina kun nouset ylös pysäytät sen. Idea on siis kerryttää kyykkyä yhteensä 30 minuutin ajan koko päivän aikana (yhdellä istumalla tehtynä se on monelle mahdotonta tai vähintäänkin kivuliasta!). Kyykyssä voit olla vaikkapa bussipysäkillä, kotona telkkaria katsellessa, toimistossa kahvitauolla.. tai mitäpä jos nostaisit läppärin alas penkille ja vastailisit seuraavat muutaman minuttia sähköposteihin kyykystä?
HUOM! Voit myös aloittaa sisäänajolla ennen varsinaiseen haasteeseen alkamista esim. 15-20min kyykkäämisellä päivässä.
Alla vielä ohjeet haasteeseen, voit liittyä mukaan Ryhmaliikunta.fi porukkaan foorumillamme (ja näin osallistua arvontoihin): 30-päivän kyykkyhaaste
3030 squat challenge800
Spend 30 min a day in a squat for 30 consecutive days.
Rules of thumb:
1. No REST days during the 30 days.
2. Relaxed spine – no need to try to remain erect or with neutral spine. Its a RESTING position.
3. Width between the feet – around shoulder width apart but should be individualized and experimented with – aim for maximal depth and relaxation.
4. How much feet should be turned out or should they be facing forward? Don’t let anyone sell you the idea of ONE perfect position – this should be individualized and experimented with – aim for maximal depth and relaxation.
5. Knee pain? Hip pain? stand up and move around. Resume the squat and work in small short bursts of squatting throughout the day.
6. Footwear? Best – barefoot. Second best – minimal footwear.
7. Keep your heels on the floor if possible. If impossible, try a small heel support until you gain the proper mobility to squat flat foot on the ground.
8. True sign of good squatting? When you get tired from STANDING – you squat and not vise versa! True story!
9. How deep should you squat? There is only one answer – DEEPER.

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment