Home Liikunta ja lajit Kuinka hyvää jooga tekee lapsille? Ota 7 hyötyvinkkiä käyttöön!

Kuinka hyvää jooga tekee lapsille? Ota 7 hyötyvinkkiä käyttöön!

by Yllapito
Kuinka hyvää jooga tekee lapsille? Ota 7 hyötyvinkkiä käyttöön!

Nykyään on vaikeaa olla lapsi. Elämme maailmassa, jossa on loputon määrä ulkoisia ärsykkeitä. Lapset joutuvat hirveään myllytykseen elämässään: löytyy häiriöitä, ylistimulaatiota ja puhdasta painetta sekä stressiä. Koulut on ahdettu täyteen ja lasten tulisi tehdä paljon töitä pienillä voimavaroillaan.
Jooga onkin todella hyödyllinen työkalu, jota kautta lapsestasi tulee energisempi, keskittyneempi ja ennen kaikkea joogalla on positiivinen vaikutus lapseesi.

Alta löydät muutaman joogan tuottaman hyödyn lapsellesi:

Jooga auttaa lapsia:
Kehittämään kehon tietoa ja -tietoisuutta
Kuinka käyttää kehoa terveellisesti
Hallitsemaan stressiä syvähengittämisellä, kehon tietoisuudella, meditaatiolla sekä terveellä liikkumisella
Kehittämään keskittymiskykyä
Nostamaan itseluottamusta ja postiiivista itsekuvaa
Kuulumaan terveelliseen, ei-kilpailulliseen ryhmään
Löytämään vaihtoehdon elektronisille laitteille ja niille uhratulle ajalle

Mitä lapset sitten voivat oppia?

1. Hengityksen ymmärtäminen sekä tiedostaminen
Hengitysharjoitukset tuovat energiaa tai rentouttavat lasta, opetusmetodista tiippuen. Erilaiset pelit ja leikit yhdistettyinä hengitystekniikoihin auttavat lapsia ymmärtämään miltä keho tuntuu, kun tehdään syviä hengityksiä. Keskittymiskyky kasvaa hengityksen sekä keuhkotilavuuden mukana. Stressi vähenee luonnollisesti ja terveellisiä hormoneja vapautuu kehoon.
2. Kehon voimistaminen sekä energiatasojen nostaminen
Usein lapset luulevat, että jooga auttaa vain venymiskykyyn eikä voimaan. Onkin tärkeää opettaa lapselle, että samalla kun keho notkistuu, niin samalla myös lihasvoima kasvaa. Lapselle tulee kertoa kuinka erilaiset liikkeet ja asennot vaikuttavat mihinkin lihaksiin. Tämä auttaa myös koordinaatiokyvyn kehittämiseen sekä kehon tietoisuuteen. Vahva keho edesauttaa yleistä hyvinvointia, sillä näin energia imeytyy nopeammin, lapsi pysyy ihannepainossaan helpommin ja kehosta tulee niin vahva, että lapsi kantaa mm. selkäreppunsa paremmin.
3. Tasapaino
Vaikka lapsi kamppailisi tarkkaavaisuuden ja keskittymiskykynsä kanssa, niin hän voi silti oppia keskittymään luonnollisesti erilaisten tasapainoharjoitusten ja -asentojen kautta. Tasapainoon keskittyvät asennot ja leikit kehittävät yleisvoimaa, luovat meditatiivisen tunteen sekä tukevat luonnollisen paikallaanolon ja keskittymisen tärkeyttä sekä mielen rauhallisuutta. Tämä auttaa lasta purkamaan stressiä tässä kaoottisessa maailmassa, jossa ylenpalttiset häiriöt ovat jokapäiväistä elämäämme.
skidijoogaa
4. Venyttely
On hienoa, että lapsi on vahva, mutta pelkästään se ei riitä. Vahvat lihakset ilman notkeutta ovat hitaita. Jooga auttaa lasta saamaan notkeutta, joka taas auttaa hengittämisessä sekä lihaslämmössä. Notkeat lihakset kannattelevat voimakasta kehoa paremmin.
5. Tietoisuus ja keskittyminen
Jooga auttaa hengitysharjoitusten sekä liikkeen avulla luomaan erityistä kehon tietoisuutta. Se antaa lapsille keinon ilmaista itseään, mutta myös rakentaa vahvan yhteyden heidän kokemustensa ja tekojensa välille. Kun lapsella on vahva käsitys itsestään, hän on myös määrätietoisempi ja voimakkaampi, hänellä on myös parempi ryhti ja hän hengittää paremmin.
6. ”Flow” ja yhteys
Kun yhdistämme erilaisia jooga-asentoja, autamme lasta ymmärtämään sitä, kuinka liikkua helposti ja sulavasti. Se auttaa häntä ymmärtämään, että liikkuminen on koordinoitu yhteistyö lihasten, luuston, nivelten ja hermoratojen välillä. Vanhemmat lapset ymmärtävät tämän paremmin ja voivatkin sen takia tehdä hienovaraisempia ja monimutkaisempia liikesarjoja. Kaikki tämä auttaa lopulta lasta luomaan yhteyden itseensä.
7. Meditaatio ja rentoutuminen
Jooga on luonnostaan meditatiivista. Kun lapsi käy läpi liikesarjoja, pitää tasapainoasentoja tai meditoi, niin sillä on aina rauhoittava ja tyynnyttävä vaikutus. Nuoremmille lapsille voikin kehitellä joitain tiettyjä ajatusharjoituksia, jotta he pysyvät joogamatolla: pyydä heitä ajattelemaan lempiväriä tai -lelua, tai hyräile heille heidän lempikappalettaan. Kuitenkin tärkeintä on säilyttää tyyneys ja meditatiivinen rauhallisuus.

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment