Home Haastattelut Haastattelussa Jukka Rajala – mies CompactFitin takana

Haastattelussa Jukka Rajala – mies CompactFitin takana

by Yllapito

Pitkänlinjan liikuntamies Jukka Rajala on CompactFit –yrityksen toimitusjohtaja ja päävalmentaja. Jukka on 32-vuotias, kotoisin Etelä-Pohjanmaalta ja asunut Helsingissä viimeiset 10 vuotta.
jukka rajala 1

Harjoittelussa pitää olla liikettä

Jukka on harrastanut perinteistä voimaharjoittelua nuoresta asti jääkiekon ym. lajien ohessa.
Vuosituhannen vaihteessa hän löysi kahvakuulan, jonka parissa mies vietti paljon aikaansa ja eteni lajin harjoittelussa lopulta aina kilpatasolle. Kahvakuulakilpailijana Jukan suurimmat saavutukset ovat SM-kulta vuodelta 2009 ja amatöörien MM-kulta vuodelta 2010.
Kun Jukalta kysytään, mikä siinä harjoittelussa kiehtoo, on vastaus lyhyt ja ytimekäs: ”LIIKE!” Jukkaa ei juurikaan motivoi tuloshakuinen harjoittelu, vaan hän onkin siirtynyt haastamaan itseään uusilla ja monipuolisemmilla asioilla: ”Pelkästään kestävyyskunnon (liikkuvuuden tai voiman) kehittäminen ei ole mielekästä. Voimaominaisuudet ovat äärimmäisen tärkeä osa, monessa tapauksessa tärkein, mutta mielestäni voimalla ei tee mitään, ellei sitä pysty hyödyntämään omaa kehonpainoa liikuteltaessa.
Nykyisin Jukka harjoitteleekin enemmän omalla kehonpainollaan (ns. bodyweight-harjoittelua). Erityisesti haasteelliset kehonpainoliikkeet, kuten käsilläseisonta ja planche ovat lähellä miehen sydäntä. Näiden lisäksi hän harrastaa painonnostoa ja kahvakuulailua, jälkimmäistä tosin hyvin erilaisella tavalla kuin kilpaillessaan.
Jukan mielestä pelkällä voimalla tai notkeudella ei tee juurikaan mitään: ”Mielestäni voimalla ei tee mitään, ellei sitä pysty hyödyntämään omaa kehonpainoa liikuteltaessa. Mitä hyötyä on 250kg maastavedosta, jos ei pysty nostamaan itseään käsien varaan lattialta? Toisaalta supernotkea, mutta ilman voimaa ei myöskään kuulosta hyvältä kombinaatiolta ja usein kroppa maksaa kovan hinnan tällaisesta erikoistumisesta.
Tutustuttuaan erilaisiin ”Bodyweight-harjoitteisiin” Jukka huomasi kuinka yksipuolista hänen treenaamisensa oli ollut siihen saakka: ”Pikku hiljaa käsitin miten suppeasti sitä oli tullut koko ikä harjoiteltua”. Toki mies oli siihenkin saakka harjoitellut tosi kovaa ja keskivertotreenaajaa monipuolisemmin.
Nykyään pyrin treenaamaan järkevästi, enkä edes mielelläni puhu treenaamisesta, vaan itseni kehittämisestä,” Jukka kertoo ja jatkaa: ”Käsilläseisonta ja siihen liittyvät taito-ominaisuudet ovat koukuttaneet minut täysin ja niitä onkin tullut harjoiteltua intensiivisesti viimeiset puolitoista vuotta, samoin voimistelurenkailla tehtävät harjoitteet”.

Halu kehittyä ja opettaa muita ajaa eteenpäin

Nykyisin Jukka treenaa päivittäin 1-3 tuntia: ”Vähempi ei riitä ja enempi olisi itselle liikaa.
Erityisesti käsilläseisontataitojen kehittäminen on lähellä Jukan sydäntä ja harjoittelun monipuolisuus on tässäkin avainasemassa: ”Käsilläseisontataitoja voi kehittää loputtomasti.  Rengasharjoittelussa olen pitänyt maltin mukana, jotta paikat kestäisivät rasituksen, mutta toki renkaillakin harjoitellaan useampana päivänä viikossa.”
Voimaharjoittelussa Jukkaa kiehtoo eniten rinnalleveto ja kyykkääminen: ”Rakastan rinnallevetoa ja raskaita kyykkyjä ja kyykkään viikossa vähintään pari kertaa, yleensä jopa neljänä päivänä viikossa, mutta jaloille teen sen verran paljon myös ns. Low gate –liikkeitä, joten täytyy vähän karsia kyykyistä, jotta palautuu.
Luonnollisesti yksi iso motivaatio uuden oppimiselle on se, että haluan opettaa niitä muille”, Jukka kertoo. Halu opettaa saa miehen käyttämään lähes kaiken vapaa-aikansa harjoittelemiseen.
Opettajana Jukka tuntee olevansa noviisi: ”Pyrin kehittämään itseäni siinä, etten sulkisi silmiäni asioilta, joista en välttämättä itse henkilökohtaisesti pidä, tai en ole edes kokeillut.. Opettajana koen olevani vasta tieni alussa. Kymmenen, tai kaksikymmentä vuotta oppimista lisää ja voin ehkä sanoa olevani valmis. Todennäköisesti silloin sanon, että 5-10 vuotta vielä…

Kehonpainoharjoittelu

Jukka kiinnostui kehonpainoharjoittelusta treenatessaan kahvakuulilla vuonna 2004. Mies hankki jo tuolloin itselleen voimistelurenkaat, mutta kahvakuulat veivät vielä tuolloin voiton: ”Jälkeenpäin olen ymmärtänyt, mitä telinevoimistelullisella harjoittelulla voikaan saada aikaiseksi ja miten monipuolisesti tämän tyylinen harjoittelu kehittää fysiikkaa”.

jukka rajala 2Jukka demoamassa kehonpaino-harjoittelua

Jukka oli treenannut pitkään voimannostoa ja puhdasta ”kahvakuulanostamista”. Kun hän yritti ensimmäisen kerran tiettyjä kehonpainoliikkeitä, ei hän kyennyt helpoimpiinkaan variaatioihin: ”Murskatappion jälkeen aloin pikkuhiljaa hyväksyä sen faktan, että olin yksinkertaisesti heikko.”
Kehonpainoharjoittelussa alkuvaihe on aina rankkaa eikä välttämättä mukavaakaan, mutta mies on saanut pidettyä motivaation yllä: ”Olen systemaattisesti seurannut oikeanlaisia progressioita ja tehnyt liikkeitä, joihin koen olevani valmis. Usein tehdään liian vaikeita liikkeitä liian aikaisin, jolloin kehitystä ei tule toivotulla tavalla, tai se pysähtyy, tulee loukkaantumisia ja sitä kautta into harjoitteluun katoaa.
Kehonpainoharjoittelussa voi oikeastaan yhdistellä mitä tahansa, mutta itse olen keskittynyt toistaiseksi telinevoimistelulliseen harjoitteluun ja tehnyt sen lisäksi erilaisia movement-harjoitteita, joita on kieltämättä hieman vaikea sanoin kuvailla,” Jukka kertoo. Näihin harjoitteisiin Jukka sai kipinän Ido Portal -nimiseltä kaverilta, joka on Jukan mukaan ”SE” henkilö, jolta haluaa oppia liikkumista.
Suuri motivaatio BWT-harjoittelussa (Body Weight Training) on siinä, että se antaa haasteita joka osa-alueelle. Usein rajoitteet löytyvät liikkuvuuden puutteesta, mutta yhtä yleinen heikko lenkki on lapatuki. Nyt kun on saanut selkeää kehitystä kyseisillä osa-alueilla, on hieno huomata, miten tietyt liikkeet, kuten press handstand ja käsilläseisontapunnerrukset, kehittyivät ikään kuin huomaamatta. Syksyllä aion opetella hieman breakdancea ja myöskin hakea oppia parkour-puolelta, sillä siellä on paljon hyvää kaiken muun harjoittelun jatkeeksi.”
Kehonpainoharjoittelussa Jukka on antanut itselleen 5 vuotta aikaa saavuttaa tietty taso: ”Toivottavasti tavoitteet saavutetaan, mutta riippumatta lopputuloksesta, matka on ollut varmasti sen arvoinen!  Viiden vuoden päästä asetetaan sitten uudet tavoitteet”.

CompactFit ja yrittäjyys

Jukka toimii toimitusjohtajana CompactFit-nimisessä yrityksessä. CompactFit valmistaa ja myy urheiluvälineitä sekä kouluttaa alan ammattilaisia ja harrastajia mm. kehonpaino- ja kahvakuulaharjoittelussa.
Jukka toimii päävalmentajana vuoden 2013 toukokuussa oven avanneessa CompactFit Cross Training Centerissä.
Oman yrityksen Jukka perusti vuonna 2004. Tämä yritys tarjosi Personal Training -palveluja, lähinnä kahvakuulalla harjoitteluun. Vuonna 2011 hän siirtyi MBN Training House Oy:n (CompactFit) omistajaksi ja on siitä lähtien panostanut yrityksen kehittämiseen.
Jukan toimenkuva yrityksen arjessa on yrityksen johtaminen. Yrityksessä on viisi henkilöä töissä välinemyynnissä.
Jukka itse vetää erilaisia koulutuksia viikonloppuisin (esim. IKSA Kahvakuulaohjaajakoulutus ja Bodyweight Training Coach –koulutusohjelma) ja tekee myös valmennuksia Cross Training Centerillä, jossa hänen lisäkseen toimii neljä muuta ammattitaitoista valmentajaa.

jukka rajala 3Jukka käyttää kahvakuulaa harjoituksissa monipuolisesti

Kerro vähän CompactFitistä?

CompactFit on Martti Napparin perustama yritys, joka valmisti Suomen ensimmäiset kahvakuulat ja Martti oli myös ensimmäinen henkilö, joka opetti kahvakuulilla harjoittelua, käytännössä koko Euroopassa. Vuosien saatossa yritys ja toiminta on kasvanut hurjasti ja nykyään tarjoamme välinepuolella kaiken tarpeellisen Cross Training –harjoitteluun. Original Russian -kisakuula (yrityksen hittituote) on Suomen virallinen SM-kilpakuula ja se on ollut myös IUKL-liiton MM-kisoissa useana vuonna. Tämä kertoo siitä, että ne ovat yksinkertaisesti parhaat kuulat, mitä markkinoilta löytyy.
Kouluttajana olemme pyrkineet pysymään aallonharjalla ja pyrimme kehittämään itseämme ja sitä kautta koulutuksiamme jatkuvasti. IKSA Kahvakuulaohjaajakoulutus on Suomen ensimmäinen alan koulutus, jonka ovat suorittaneet oikeastaan kaikki alalla toimivat henkilöt ja vedämme sitä edelleen useamman kerran vuodessa. Tämän lisäksi jo edellä mainittu BWTCoach-koulutusohjelma ja mm. Barefoot-juoksukoulu ovat uutta tarjonnassamme.
Valmentajana pyrin löytämään aina parhaat opettajat, joilta oppia uusia asioita.  Hyvien asioiden etsiminen ja oppiminen vaatii yksinkertaisesti paljon työtä. Kaikki mitä opettaa, tulisi itse osata hyvin, joten valmentajan tulee olla valmis uhraamaan  2-5 vuotta intensiiviselle opettelulle, jos haluaa oppia tietyn “lajin” perusteet kunnolla.

Kerro vähän uudesta salistanne?

CompactFit Cross Training Center avasi ovensa toukokuussa ja aloitimme juuri elokuun starttikurssilaisten kanssa. Toukokuussa vedimme neljä starttikurssia ja kaikki kurssit on myyty loppuun tähän mennessä, joten kysyntää riittää ja on todella hienoa nähdä, miten ihmiset innostuvat tällaisesta “oikeasta” harjoittelusta.  Tarjonta on meillä todella monipuolinen ja tuntirakenne on mietitty tarkkaan. Karkeasti jaettuna tunteja on Cross Training (CT), Bodyweight Training (BWT), Kahvakuula (KK) ja painonnosto. Koska moni liike vaatii paljon tekniikan hiomista, tulee ne eritellä omille tunneille. Tämän vuoksi mm. painonnosto on eritelty CT-tunneista ja mm. käsilläseisontaa / käsilläseisontapunnerruksia opetellaan puolestaan BWT Talent –tunnilla.

compactfit centerHarjoittelua Cross Training Centerin Bodyweight Talent-tunnilla

 En usko siihen, että teknisesti vaikeita liikkeitä, mitä painonnosto ja valtaosa kehonpainoharjoitteista on, voisi oppia “päivän treenin” yhteydessä. Siihen ei minkään maailman skaalaamiset riitä. Jos oikeasti halutaan oppia ja kehittyä, tunnit tulee jakaa omiksi kokonaisuuksiksi, jolloin progressioiden seuraaminen ja sitä kautta kehittyminen on mahdollista. Jokaiseen liikkeeseen on oma kehitysprogressio. CT Centerillä emme mm. anna ihmisten tehdä leukoja kuminauhoilla, vaan opetamme selkeän progression, miten kroppaa vahvistetaan, jotta pystyisi tekemään aikanaan puhtaita leukoja. Tämä sama periaate seuraa kaikkialle käsilläseisontapunnerruksista painonnostoon!
Tällä hetkellä enemmistö meillä harjoittelevista ovat naisia. Toivon mukaan myös miehet tulisivat rohkeammin mukaan, sillä vaikka kyse on ryhmävalmennuksesta, niin tunneilla jokainen vetää omaan tasoonsa nähden sopivalla tasolla ja koska tunteja on erilaisia, voi niistä valita omia tavoitteita parhaiten tukevat. Jos painoarvo on voimankehittämisessä, niin silloin kannattaa valita CT Strength -tunnit. Näissä tehdään paljon perusvoimaliikkeitä( etu- & takakyykky, maastaveto, erisuuntaisia punnerruksia ja vetoja jne.). Tämän lisäksi jos käy vielä pari kertaa viikossa painonnostossa ja yhdellä BWT Talent-tunnilla, niin on aika monipuolinen viikkojako valmis!

Kohokohtia ja hauskoja tarinoita

Uransa kohokohtina Jukka mainitsee hetket, jolloin on huomannut saavuttaneensa tavoitteet, joiden saavuttamista on suunnitellut kauan ja joiden eteen on uhrannut satoja työtunteja.
Henkilökohtaisella tasolla Jukalle on ollut tärkeää saada Bodyweight Training Coach –koulutusohjelma valmiiksi: ”Toukokuussa järjestettiinkin ensimmäinen koulutusviikonloppu. Oli hienoa nähdä, miten oppilaat olivat innoissaan ja halukkaita oppimaan uusia asioita!
Toisinaan vastuksen kilomäärän lisääminen ei kerro edistyksestä: ”Eräs asiakkaani aikoinaan tuli innoissaan kehumaan, miten hänen leuanvetonsa on kehittynyt. Kertoi, että joka viikko on saanut lisätä 5 kiloa lisää. Muuten tämä olisi ollut kerrassaan mahtava juttu, mutta koska leuanvedot tehtiin pullup-laitteessa, jossa lisäpainoilla kevennetään vastusta, oli ikävä palauttaa henkilö takaisin todellisuuteen.” Jukka huomauttaa loppuun, ettei käyttäisi moista laitetta enää nykyään.
Harjoittelussa Jukkaa kiehtoo kyky liikuttaa omaa kehoa: ”Se voi olla breakdancea, balettia, telinevoimistelua, painonnostoa, tai mitä tahansa, kunhan liikkuu.” Elämän kohokohtia Jukalle ovat tekemisestä nauttiminen ja se, että tietää jättäneensä jotain hyvää jälkeensä.

Jukan neuvot treenaajille ja kouluttajille

Jukka patistaa treenaajia kehittämään itseään jatkuvasti. Tähän tarvitaan luonnollisesti monipuolisia harjoitteita: ”Perus PT-koulutukset ym. eivät anna kovin syvällistä tietotaitoa ja ellei ole jotain erityisosaamista, on kovin vaikea erottautua massasta. Telinevoimistelu, jooga, painonnosto, baletti, kaikki käyvät”.
”Ammattilaisena osaat sitten yhdistellä mielestäsi parhaita asioita ja käyttää niitä omissa jutuissa ja asiakkaidesi kanssa,” Jukka neuvoo.  Jukan mielestä on myös erittäin vaarallista pitää jotain yksittäistä lajia tai liikkumismuotoa muita parempana: ”Tätä oli ja on edelleen nähtävissä mm. kahvakuulan ympärillä, mutta todellisuudessa sekin on vain yksi väline, joka soveltuu erinomaisesti tiettyjen ominaisuuksien kehittämiseen”.
Jukka neuvoo kaikkia kulkemaan mieli avoinna ja olemaan valmiina vastaanottamaan myös kritiikkiä. Näillä vinkeillä pääsee jo hyvään alkuun ja vähän pidemmällekin.

Lopputerveiset Ryhmaliikunta.fi lukijoille

Toivotan kaikki pk-seudulla asuvat lämpimästi tervetulleiksi Cross Training Centeriin, sekä syksyn leireille ja koulutuksiin. Toki kauempaakin saa tulla! Paljon mielenkiintoista tulossa, mm. käsilläseisontaa ja puhtaasti liikkuvuusharjoitteluun painottuva workshop. Lisätietoja saa www.compactfit.com ja www.compactfit.fi -sivuilta.
 
 
 

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment