Home Uutiset Esittelyssä wattipyörä ja wattiharjoittelu

Esittelyssä wattipyörä ja wattiharjoittelu

by Yllapito

Watteja mittaavat spin-pyörät ovat nyt alkaneet rantautua myös Suomeen. Mistä tehossa ja wateissa on kysymys ja onko siitä hyötyä tavalliselle treenaajalle?
Mittareita on jo muutaman spin-pyörävalmistajan uusimmissa malleissa. Esimerkiksi uudet Keiser M3 pyörät on varustettu polkijan tehoa mittaavilla wattimittareilla. Keiser pyörissä sekä vastuksen tuotto, että tehon mittaus on toteutettu tarkalla magneettimekanismilla.

Mitkä ihmeen watit?

Watit kertovat tehosta. Pyöräilyssä watit kuvaavat sitä, kuinka voimakkaasti polkimia pyörität. Watit kasvavat, mikäli osaat myös nostaa poljinta pelkän painamisen lisäksi.
Kun pyöritystekniikka ja lihasten voimakkuus kehittyy, se näkyy kasvaneena wattimääränä. Wateissa on myös toinen tärkeä ominaisuus: teho kerrottuna ajalla on työ eli kalorit. Tarkalla wattimittauksella päästään siis mittaamaan myös tarkat kalorit.

wattipyörä keiser 1Kuvassa Keiser sisäpyörän näyttö. Wattien lisäksi näyttö kertoo mm. pyöritysnopeuden eli rpm:n.

IISEE on viimeaikoina tutkinut paljon uusia wattipyöriä, joten haastattelimme Juhani Keski-Rahkosta wattiharjoitteluun liittyen.
“Kyllä, wattiharjoittelun etuna on juuri tämä kehittymisen seurannan mahdollisuus. Kun kunto kasvaa niin tämä näkyy wattimäärien kasvamisena. Tämä on olennaisin ero sykeharjoitteluun verrattuna.” hehkuttaa Juhani.

Vertaile itseesi

Tärkein asia watteja seuraillessa on tehdä vertailua ainoastaan itseensä. Heikkokuntoinen ja isokokoinen polkija tuottaa lähes varmasti enemmän watteja kuin huippukuntoinen, mutta pienikokoinen polkija. Erikokoisten ihmisten vertailu ei siis olisi reilua.
Juhani kertoo allekirjoittavansa tämän. “Omaa kuntoaan sen sijaan voi arvioida jo ensimmäisellä pyöräilykerralla. Hyväkuntoisen liikkujan maksimiteho on noin 3-3,5 wattia / painokilo. Wattitreenin onnistumisen kannalta onkin tärkeää tietää oma kuntotasonsa. Kun polkija tietää oman maksimaalisen wattimääränsä, niin treenistä tulee aina juuri oikean tasoinen. Aivan samoin kuin sykeharjoittelun onnistumisen edellytys on riittävän tarkka tieto maksimisykkeestä.” toteaa Juhani.

Watit opettavat polkemaan

Helpoin tapa kasvattaa wattilukemia on keskittyminen jalkojen tasaiseen pyörittämiseen. Tällöin poljinta vie eteenpäin useampi lihasryhmä ja näiden lihasten tekemä työ näkyy wattilukemissa. Wattimittari siis opettaa polkemaan monipuolisesti, useita lihaksia aktivoiden.
“Lisäksi näytössä olevaa RPM mittaria on hauska seurata! Ohjaaja saattaa mainita, että “nyt poljetaan 90 rpm, kuunnelkaa tempo musiikista”. Mittarista voi olla hyötyä, jos tempo ei oikein tahdo löytyä musiikista.” nauraa Juhani.

wattipyörä keiser 2Kilpapyöräilyssä watteja on mitattu jo pitkään ja nyt markkinoille on alkanut tulla myös wattimittareilla varustettuja sisäpyöriä. Pyörässä on oma näyttö, joka kertoo polkijan tuottamasta tehosta eli wateista.

Rohkeasti kokeilemaan!

“Parhaimmillaan watit ovat tunnilla käytössä lähes huomaamattomasti” sanoo Juhani. “Niitä ei ole pakko seurata jos ei halua. Päällepäin meidän wattitunti ei siis juurikaan eroa tavanomaisesta IISEE tunnista. Ohjaaja ohjeistaa lisäämään ja keventämään vastusta aivan kuten normaalilla sisäpyöräilytunnilla. Erona on kuitenkin se, että jos asiakas tekee lisäykset ja kevennykset aina ohjaajan ohjeen mukaisesti niin tunnin jälkeen asiakas tietää hyvin tarkasti minkälaisen treenin juuri teki. Voimme siis luvata esimerkiksi kehittäviä harjoituksia ja nämä lupaukset toteutuvat.” iloitsee Juhani
IISEEn wattituntien pilotit käynnistyvät alustavan suunnitelman mukaan tammikuussa 2014 kahdessa liikuntakeskuksessa: Wasamovella Vaasassa ja Positivella Jyväskylässä.

1 comment
0

You may also like

1 comment

Christer Holmberg syyskuu 7, 2013 - 4:46 pm

Minä olen pitkään ollut wattiharjoittelun iso kannattaja, ulkomailla
sitä on sisäpyöräilyssä harjoiteltu jo vuosikausia (esim CycleOps on pitkään
myynyt sisäpyöriä – mielestäni maailman parhaita – joissa on wattimittari), ja
on hauska nähdä että ”ic-watti” rantautuu myös Suomeen.
Yksi hyvä puoli on että se ei vaadi asiakkailta mitään
hankkintoja (vrt sykemittarriin).
Toinen hyvä puoli on, että jos verrataan sykeharjoitteluun,
niin tehoon ei vaikuta ns ”ulkoisia tekijöitä”. Sykkeesseen vaikuttaa esim lämpötila,
miten paljon polija on nukkunut, juonut kahvia ym. Mutta, teho on aina teho 🙂
Mutta, jos haluaa olla tarkkoja, pitää kuitenkin muistaa
että sisäpyöräilyssä käytetyt wattimittarit (esim Kaiser M3) eivät yleensä
mittaa polkijan tuotava teho, vaan pyörästä lähtevä teho, ja niissä on eroja (osa polkijan tuotavasta tehosta
häviää polkimiin, ketjuihin ym). Erot ovat kuitenkin aika pienet, eikä tavallinen sisäpyöräilijä niistä tarvitse
välitä. Mutta, jos esim haluaa verrata watti-lukuja ulkopyöräily-luvuin niin
tällaisia asioita pitää ottaa huomioon.
Ja, vaikka M3-kaltaiset wattimittarit voivat auttaa paremman
polkutekniikan löytämisessä, ne eivät esim näytä miten voima jakantuu eri
jalkoihin, ”nostoihin” ja ”painoihin”. Yksi
tutkija on esim näyttänyt, että jalka jolla ”seurataan” musiikin tampoa tuottaa
enemmän tehoa.
Tarkkoja mittareita toki löytyy (esim Polar ja Garmin myyvät
sellaisia), mutta ne maksaavat joskus enemmän kuin varsinainen spinning pyörä 🙂
Sisäpyöräilyn kannalta suurin kysymys on kuitenkin: miten
saadaan asiakkaat innostumaan tällaisesta?
Syketunnit ovat melkein kadoneet sisäpyöräilystä (tästä joku
voi olla eri mieltä, mutta se on ainakin minun mielipiteeni), ja suuri syy siihen
on etteivät ohjaajat osaa ohjata syketunteja, eivätkä osaa motivoida asiakkaita
käyttämään sykemittari. Olen itsekin käynyt lukuisilla syketunneilla, mutta
olen tavannut ehkä 2 ohjaajaa (ja minä EN ole yksi niistä 🙂 jotka todella
osaavat ohjata syketunteja.
Lähinnä USA:ssa toimiva FlyWheel sisäpyöräilyketju (www.flywheelsports.com)
käyttää voimamittareita (ok, siellä ei mitata oikeita watteja, vaan tempoon ja
vastukseen perusteleva luku). Saleissa on myös monitori, missä asiakas voi
halutessaan verrata omia lukuja muihin polkijoiden luvuihin, luvut tallenetaan
nettiin (jokaisella asiakkaalla on oma profiili), ja voidaan verrata omia
lukujuja kaikin muihin tunteihin ja salehin. Vastaavia järkestelmiä voidaan
toki hankkia muihinkin saleihin – ja käyttää
esim Kaiser M3 mittareita.
FlyWheel:ssä teho-luvuilla voidaan myös ostaa tarvaraa, eli
puhutaan sisäpyöräilyn ”plussa pisteistä” 🙂
Henkilökohtaisesti olin aika skeptinen kun ensimmäinen kerta
kävin FlyWheel tunnilla, koska ajattelin että jengi vetää täysillä, ilman
minkänlaista kontrollia, mutta tunnin jälkeen olin sitä mieltä että tämä on
melkein parasta mitä sisäpyöräilyssä on tapahtunut 🙂
Ja, jos ei ole muuta
hyötyä, niin se auttaa ainakin saamaan asiakkaat käytämään tarpeeksi vastusta
tunneilla 🙂

Leave a Comment