Home Uutiset BODYSTEP

BODYSTEP

by Yllapito

BODYSTEP 81 on tällä hetkellä saleilla pyörivä ohjelma.


Les Millsin BODYSTEP on tehokas, aerobinen (hapenkuljetuselimistöä kehittävä) tunti. Vajaa 50 minuuttia pysytään liikkeessä askeltaen step-laudalle. Tunti kuormittaa erityisesti jalkojen lihaksia: pohkeet, reidet ja pakarat joutuvat töihin. Koreografia ei ole vaikea. Sarjoja ei tunnilla rakenneta vaan liikkeet vaihtuvat kappaleen vaihtuessa.
BODYSTEP on, kuten kaikki Les Millsin tunnit, tehokas. Tunnin raskauteen voi vaikuttaa itse säätämällä laudan tasoa. Myös ponnistukset voi jättää halutessaan pois ja esimerkiksi laudan yli tehtävät laukat on mahdollista tehdä askeltaen lattialla. Ohjaajan tulisi näyttää myös kevyemmät vaihtoehdot liikkeistä varsinkin, jos tunnilla on ensikertalaisia.
Kuten kaikissa Les Mills:in tunneissa, myös BODYSTEPissä ydintreeni rakentuu kymmenestä kappaleesta. Kappaleiden teema pysyy samana ohjelmasta toiseen vaikka musiikit ja liikkeet muuttuvat. Tunti etenee seuraavasti:

  1. Alkulämmittely lattialla. Perusliikkeitä (askel-viereen, askelpolvi, toistopolvi).
  2. Lämmittely laudalle askeltaen. Melko rauhallinen tempo. Perusaskeleita, ei hyppyjä.
  3. Askellusta laudalle nopeampaan tempoon. Syke nousee.
  4. Ensimmäinen sykehuippu. Ponnistuksia laudalle/hyppyjä laudan yli.
  5. Lihaskunto. Erilaisia kyykkyä askelluksen lomassa.
  6. Toinen sykehuippu.
  7. Palauttelukappale. Hitaampi tempo ja kevyempiä liikkeitä. Välillä sisältää myös kyykkyjä.
  8. Partystep. ”Biletystä” mukaansatempaavaan musiikkiin. Teholtaan keskitasoa.
  9. Speedstep. Nopeaa askellusta, juoksuja.
  10. Viimeinen sykehuippu. Rankin biisi. Paljon hyppyjä, ponnistuksia, tavoitteena saada reidet hapoille.
  11. Lihaskunto. Punnerruksia, vatsoja.
  12. Venyttely.

Koska step-laudat vievät tilaa ja niitä on rajallinen määrä, ovat BODYSTEP-tunnit usein täynnä. Jos suunnittelet kyseiselle tunnille menoa, kannattaa olla ajoissa paikalla tai varata paikka etukäteen. Tunnille on hyvä varata mukaan normivarusteet eli hikoiluun soveltuvat jumppavaatteet, juomapullo ja hikipyyhe. Kengissä on tärkeää olla hyvät jousitukset, koska hyppyjä tulee jonkin verran.

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment