Home Testissä Kaikki irti Rushista

Kaikki irti Rushista

by Ira Ikkala
Kaikki irti Rushista

Astut sisään aktiviteettipuistoon. Trampoliineja on vaikka kuinka paljon ja erilaisia, mutta mistä aloittaa? Miten aika kannattaa jakaa, jotta ehtii ja toisaalta myös jaksaa tehdä kaiken haluamansa? Annamme tässä artikkelissa vinkkejä, miten saat kaikki irti vierailustasi Rush Trampoliinipuistoon.

Rush Trampoliinipuistoja on tällä hetkellä kaksi, toinen Helsingin Pitäjämäessä ja toinen Vantaalla kauppakeskus Jumbon lähistöllä. Käy katsomassa kunkin puiston aukioloajat, hinnat ja yhteystiedot kotisivuilta. Kiva juttu Rushissa on, ettei puistoihin ole ikärajaa. Pomppimaan voi ottaa mukaan pienempiäkin lapsia, toki heitä joutuu vahtimaan jatkuvasti.  Alle 10-vuotiailla tulee olla vähintään 15-vuotias henkilö lapsen valvojana. Huoltaja on vastuussa lapsen oleskelusta puistossa.

Mistä aloitan?

Ennen puistoon menoa sinun tulee täyttää turvaohje , tämän voit tehdä myös paikan päällä. Jokaisen hyppijän on täytettävä turvaohje, alle 18-vuotiailla huoltaja allekirjoittaa sen. Turvaohje on voimassa 12kk. Puistoon voit tulla suoraan ilman ennalta varattua aikaa. Varmistaaksesi puistoon pääsyn kannattaa varata vuoro etukäteen, sillä asiakaskapasiteetti on rajattu. Muista tämä erityisesti, jos suunnittelet vierailua ruuhkaisempaan aikaan (arki-illtat, viikonloput, koulujen loma-ajat).

Puistoon saapuminen

Saavu puistoon hyvissä ajoin, viimeistään 15 minuuttia ennen vuoron alkua (jos vuoro varattu etukäteen), jotta ehdit maksamaan vuoron (saa rannekkeen), vaihtamaan vaatteet ja katsomaan 3 minuutin turvallisuusvideon.

Pomppusukissa on pitoa pohjissa.

Rushin omat sukat ovat pakolliset, niitä voit ostaa 3€ hintaan. Samat sukat käyvät myös seuraavilla hyppykerroilla. Mukaan tarvitset sisäliikuntavaatteet ja vesipullon. Kaikki korut, lompakot, avaimet ym. arvoesineet jätetään lukollisiin kaappeihin. Puhelimen saa viedä puistoalueelle, mutta omalla vastuulla.

Tavarat saa talteen lukolliseen kaappiin pukuhuoneeseen.

Hyvä tietää myös että…

  • Suurimmat ruuhka-ajat ovat arki-illat klo 17 jälkeen, viikonloput sekä koulujen loma-ajat.
  • Molempien puistojen kahvilasta löytyy ilmainen internet vaikka töiden tekoon sillä aikaa, kun lapset ovat pomppimassa.
  • Mukaan on hyvä varata hieman rahaa, sillä puistoon ei saa tuoda omia eväitä. Kummassakin puistossa on kahvila, joista voi ostaa välipalaa ja juomista.
  • Koska hyppiminen on hikistä puuhaa, on vesipullo ihan ehdoton! Vesipullon saa ottaa mukaan puistoalueelle.
  • Suihkumahdollisuus löytyy kummastakin puistosta eli halutessaan suihkuun pääsee hyppimisen jälkeen, oma pyyhe mukaan.
  • Hyppijöiden tulee olla terveitä ja fyysisesti normaalissa kunnossa. Painoraja trampoliineille on 110kg ja Wipeouttiin 90kg.

 

Sitten testaamaan!

Eri pomppualueista vinkkejä antavat pro-hyppijämme Niko ja Juho. Molemmat ovat 12-vuotiaita, aktiivisesti liikkuvia poikia, jotka pelaavat salibandya oman ikäluokkansa eliittisarjassa. Pojat testasivat pieteetillä Helsingin puiston pariin otteeseen.

Testiryhmä lähtövalmiudessa!

Aktiviteetit puistoissa

Puisto koostuu erilaisista trampoliinialueista: Battlebeam, Airwalk, Freestyle, Stunt Jump (vain Helsingissä), Wipeout, Foam Pit, Slamdunk, Dodgeball, LaserMaze laserhuone (vain Vantaalla), Slackline ja Tasapainotikkaat (vain Helsingissä). Käymme jokaisen aktiviteetin erikseen läpi, poimi itsellesi kiinnostavimmat 🙂 Alkuun kuitenkin pieni pikaopas.

Pikaopas Rushiin 

  1. Lämmittele alkuun pomppimalla kevyesti 5-10 minuuttia. Huomaat kyllä, kun liikkuminen alkaa tuntua mukavalta ja lihakset ovat valmiita kovempiin suorituksiin.
  2. Mieti jo etukäteen, mitä haluat ehdottomasti tehdä/kokeilla. Jonottamaan ei kannata jäädä, mutta hyödynnä vapautuvat paikat nopeasti.
  3. Kokeile haastavampia juttuja hyppyajan alkupuolella. Pidempään pomppiessa kroppa alkaa väsyä ja keskittyminen herpaantuu, jolloin ei enää pysty parhaaseen mahdolliseen suoritukseen.
  4. Vaihtele tekemistä, niin hyppiminen on hauskaa ja mielenkiintoista pidempään.
  5. Kannattaa seurata, mitä muut tekevät ja poimia uusia temppuja myös itselle kokeiluun.
  6. Jos omat ideat loppuvat, puiston valvojilta voi kysyä vinkkejä.
  7. Mikäli maltat, ota lopussa vielä hetki vähän iisimmin (jäähdyttely/palauttelu).

Aktiviteettilistaus:

1. Battlebeam: Gladiaattorimainen kaksintaistelu eli pukkitappelu. Kuka on puomin kuningas ja kuka putoaa monttuun?

Niko ja Juho: ” Sopii kaikille ja toimii vaikka alkuun lämmittelynä ennen hyppimistä. Kuitenkin aika tavallinen, mitä on muuallakin… odotetaan jo, että päästään trampoille! Mutta tässä voisi ”taistella” vaikka vanhemman kanssa 🙂 ”

2. Airwalk: Ota askelia pitkin seiniä! Vieressä oleville seinille ja hyllyille voi lentää ja uhmata niin painovoimaa kuin muitakin fysiikan lakeja.

N&J: ”Airwalk on ehkä kaikkein haastavin ja vaikein, mutta tosi kiva kun tykätään haasteista! Hyvä, että vieressä oli video-opastus, muuten ei oikein tietäisi, miten testata… Haastava ekakertailisille ja ei ehkä ihan pienille. Ekalla kerralla voi vaikka vaan hyppiä trampalla ja yrittää päästä ylös reunalle.”

3. Freestyle: Freestyle alue koostuu lähes 50:stä yhteenkiinnitetystä trampoliinista. Alueen reunoilla on yli 20 metriset trampoliinistreetit, jossa voidaan toteuttaa hurjimmatkin volttisarjat. Reunoilla on myös kallistetut trampoliiniseinät, joten seinille hyppiminen on sallittua. Alueella mahdollisuus käyttää myös vaahtomuovisia ”lumilautoja” jotka haastavat hyppimisen!

N&J: ”Tosi kivaa kun PALJON tramppoja ja voi hyppiä trampalta toiselle ja välillä tramppaseinille! Ainoastaan haastetta oli välillä kun pienet pomppijat eivät osanneet noudattaa sääntöä vain yksi kerrallaan trampalla, niin oli törmäysvaara… Eli kannatta muistaa puiston säännöt hyvin.”

4. Stunt Jump (vain Helsinki): Vapaapudotus viidestä metristä, tässä rohkeus joutuu koetukselle! Hyppy toisesta kerroksesta viiden metrin korkeudelta jätti-ilmapatjalle sopii 5-vuotiaasta juniorista aina ikäsenioreihin asti. Ilmatäytteinen patja on 6 x 9 metrin kokoinen ja 1,7 metriä korkea.

N&J: ”Tää oli hauskaa! Alkuun vähän jännitti ekaa kertaa hypätä, mutta kun uskalsi, oli tosi kivaa! Voisikohan ilmapatjan tilalla olla vaahtomuovipaloja? Olisi vieläkin hauskempaa (pojat miettivät).”

*Toimituksen kommentti: vaahtomuoveista voisi kyllä ainakin vähän jäykemmän aikuisen melko haastavaa päästä pois, jos kovalla vauhdilla jysäyttäisi menemään ja uppoaisi syvälle. Tarvittaisiin pelastusköysi 😂

5. Wipeout: Testaa nopeutta, tasapainoa ja ketteryyttä! Väistetään pyörivää puomia hyppäämällä alemman puomin yli ja menemällä ylemmän puomin ali. Wipeouttiin mahtuu yhteensä kahdeksan kilpailijaa. Aktiviteetti soveltuu vain yli 120 cm pitkille pomppijoille ja alle 90 kg painaville.

N&J: ”Tää oli tv:sta tuttu ja hauskaa oli! Mietittiin, että voiskohan hyppyalustoina olla pikkutrampat..? Vaatii hyvää reaktiokykyä, kun vauhti kasvaa!”

6. Foam Pit: Hyppyjä, voltteja ja kierteitä jättimäiseen vaahtokumimonttuun. Monttuun on useita erilaisia hyppyalustoja, joista pääsee kokeilemaan erilaisia temppuja.

N&J: ”Parasta oli, kun sai hypätä korkealta. Tässä voi hyppiä volttejakin, jos osaa tai puistovalvoja auttaa. Mutta ensin kannattaa hyppää ihan tavallisesti, jalat edellä.”

7. Slamdunk: Donkkaa palloja koreihin! Pituudella ei väliä ja pomppu onnistuu kuin NBA mestarilla!

N&J: ”Tämä on kiva kun korien korkeutta voi säätää, joten sopii kaikille, lyhyillekin! Tässä voi vaikka kilpailla kaverin kanssa, kumpi saa enemmän koreja, välillä vaikka takaperin heittämällä tai potkulla!”

8. Dodgeball: Polttopallo alue. Heitä, väistä, syöksy, polta! Tässä polttopallopelin viralliset säännöt löydät täältä. Huom! Kuva hohtohyppyvuorolta.

N&J: ”Perinteinen polttopallo, yes! Tässä kannattaa olla parillinen määrä pelaajia. Jos ei ole kavereita, voi aina kysyä muilta hyppijöiltä, jos tulevat yhdessä pelaamaan. Vaatii kyllä vähän rohkeutta kysyä, mutta aina kyllä saa pelaajia mukaan! Säännöt kannattaa muistaa, niin pelaaminen reilua ja kivaa!”

9. LaserMaze laserhuone (vain Vantaalla): Lazermaze trampoliinihuoneessa pääset testaamaan nopeutta, taitoa ja yhteistyötä parisi kanssa. Valittavissa on erilaisia vauhdikkaita pelejä, joissa täytyy metsästää lasersäteitä tai väistellä niitä.

10. Slackline (vain Helsingissä): Testaa tasapainoa kuusi metriä pitkällä slacklinella!

N&J:  ”Tämä narulla kävely ei ollut mitään helppoa! Ehkä, jos joku pitäisi kädestä kiinni. Tämä on varmaan hyvä voimistelijoille, mutta aina voi testata omaa tasapainotaitoa!”

11. Tasapainotikkaat (vain Helsingissä): Haasta tasapainoa ja koita edetä kiikkeriä tikkaita mahdollisimman pitkälle. Tikkaiden alla on pehmeä vaahtokumimonttu.

N&J: ”Haastavaa ja kivaa! Aika monta kertaa piti yrittää, että onnistuttiin kelloa koskettamaan! Voiskohan tikkaiden alkupää olla vähän korkeammalla, nyt oli ihan kiinni vaahtomuovipaloissa..? Pojilta vinkki ekakertalaiselle: Älä hermostu, jos et heti onnistu. Varsinkin jos olet lyhyt, on alkuun vähän haastavaa.”

12. Isot verkkotrampoliinit: Hyvät isot perustrampoliinit! Näillä trampoilla voi hyppiä myös välineideiden kanssa, kuten vaahtomuovisella lumilaudalla!

N&J: ” Tosi hyvät trampat, joilla sai hypittyä TOSI korkeita hyppyjä! Ja haastetta sai kun käytti ”lumilautaa”. Tosi suosittu, varsinkin taitavien hyppijöiden keskuudessa. Välillä joutui odottamaan omaa vuoroa. Mutta ihan älyttömän jees trampat!”

Loppukommentit pojilta: ” Tosi mahtava pomppimispaikka! Kaksi tuntia menee tosi nopeasti! Tää on myös hyvää oheistreeniä säbän lisäksi. Joutuu käyttämään vatsalihaksia, kehonhallintaa ja tulee hiki! Kiva, että ei ole liian helppoa! Jäähilejuoma oli hyvä bonus täällä :)!”

Rush tarjoaa palveluja myös koululuokille, yrityksille, polttariporukoille, eri lajin seuroille ja synttäriporukoille. Hauskaa yhdessä tekemistä eri ryhmille!

Jos haluat testata jotain spesiaalia ja saada hyppimiseen mukaan bilefiilistä, kannattaa kokeilla hohtohyppyä. Perjantai- ja lauantai-iltaisin klo 18-20 Rushissa musat soivat sykkeellä ja valot vaihtuvat iltamoodiin. UV-valot, spotit ja discopallo luovat puistoon ainutlaatuisen aktiviteettielämyksen.

 

Muita käytännön kokemuksia ja vinkkejä hyppijöille

Kouluikäiset ja siitä vanhemmat saavat varmasti parhaiten kaiken irti Rushista. Pienimpien hyppijöiden kanssa kannattaa tulla hiljaisempaan aikaan, jotta he eivät jää jalkoihin tai aiheuta muille vaaratilanteita. Huoltaja on vastuussa lapsesta ja häntä tulee valvoa koko ajan.

Optimi ryhmäkoolle on 2-4 kaverusta, toki vanhempi/vanhemmat voivat olla mukana! Esim. Slamdunck ja Battlebeam (pukkitappelu) ovat kahdelle henkilölle. Muilla alueilla voi hyvin pitää hauskaa isommassakin porukassa! Synttäriporukat ovat tietenkin ihan oma juttunsa 🙂

Olit sitten vasta-aloittelija tai kokenut hyppijä, on aina hyvä aloittaa ”lämmitellen”, kevyesti hyppien esim. Freestylealueella tai ilman pomppimista vaikka Battlebeamilla (pukkitappelu). Oman hyppyvuoron alussa tulee puistossa aina kuulutus, joka myös tähän hyppijöitä kehottaa. Hyppyvuorot ja niiden keston erottaa hyppijöiden rannekkeen väristä ja valotaulussa ko värin kohdalla on juokseva aika. Hyppyvuoron lopussa kuulutetaan, minkä väristen rannekkeiden vuoro on lopussa.

Joukossa on aina ns. kausikorttilaisia, kokeneita hyppyijöitä, jotka monasti ovat mieltyneet tiettyihin tramppoihin ja ”varaavat” niitä. Tällaisessa tapauksessa on hyvä mennä kiertävän puistovalvojan luokse kertomaan asiasta, jos hyppijät itse eivät huomaa antaa välillä tilaa muillekin.

Ruuhkaa muodostuu silloin tällöin eri alueille, mutta koska puisto on niin laaja, tekemistä kyllä riittää eikä välttämättä tarvitse jäädä odottamaan vuoroaan. Kestosuosikkeja tuntuvat olevan Dodgeball eli polttopallo alue sekä laaja Freestyle alue tramppaseinineen.

Kuinka rankkaa tai kuinka haastavaa hyppiminen on, riippuu tietenkin hyppijän kokemuksesta ja iästäkin. Ehkäpä haastavin alue on Airwalk,  mikä vaatii jo hyvää kehonhallintaa ja taitoakin. Jos aiot tätä kokeilla, tee se aika alkuvaiheessa ennen kuin olet liian väsynyt.

 

Rush trampoliinipuistot tarjoavat liikkumisen riemua ja hauskanpitoa tuhansien neliömetrien mitalla. Puistoista nauttivat varmasti kaikki, perheen pienemmistä aina aikuisiin, kuntoilijoista himotreenaajiin sekä vapaa-ajan viettäjistä temppuilun ammattilaisiin asti. Kivaa, tehokasta ja monipuolista liikuntaa! Puistot soveltuvat siis kaikille ikää ja taitotasoa katsomatta – Ryhmaliikunta.fi suosittelee lämpimästi kokeilemaan.

 

 

0 comment
3

You may also like