Home Nostot JH Coaching Liikkuvuuskurssi: 1. kuukausi takana

JH Coaching Liikkuvuuskurssi: 1. kuukausi takana

by Ira Ikkala
JH Coaching Liikkuvuuskurssi: 1. kuukausi takana

JH Coaching liikkuvuuskurssin testijakso jatkuu. Ensimmäisen viikon testauksen aloitin joulukuussa, jutun voit lukea tästä.

Nyt liikkuvuuskurssia on takana 1 kk. Tässä fiiliksiä ja omia tuntemuksia 4 viikon jaksosta:

Vkon1 harjoitteet olivat helppoja ja kevyitä, mutta jo ne saivat olon kropassa paremmaksi, kun vain noudattaa Jarnon ohjeistusta: ”ei kahta päivää peräkkäin tekemättä”.

Vkon2 harjoitteet keskittyivät lihasketjujen toimintaan ja edelleen avaamaan kehoa, sekä testattiin kyykkyä. Edelleen harjoitteet olivat helppoja, toki oman kehon kuuntelu on tärkeää, mitä Jarno myös itse korostaa. Älä pakota itseäsi mihinkään, jos jokin ei tunnu hyvältä! Liikkeiden ”helppouteen” vaikuttaa tietenkin oman kehon tämän hetkinen liikkuvuus, mutta vaikka olisikin rajoitteita ja/tai kireyksiä, näiden harjoitteiden myötä olotila kyllä kohenee!

Iran tytär Erika testaa syväkyykkyä.

Vkon3 harjoitteet olivat keskiraskaita liikkuvuusharjoitteita. Jarnon tekeminä ne näyttävät helpoilta ja vaivattomilta. Itse totesin, etten mitenkään päässyt kaikissa harjoitteissa samaan kuin Jarno, mutta tein liikkeet oman liikkuvuuteni mukaan ja pidin huolta etteivät ne tuntuneet ikäviltä nivelissä eli se oman kehon kuuntelu oli nyt erittäin tärkeää. Tällä viikolla huomasin todellakin omat rajoitteeni, joten intoni parantaa omaa liikkuvuutta kasvoi entisestään! Toisena aiheena oli myös roikkuminen ja sen hyödyt.

Puolapuut sopivat hyvin roikkumiseen.

Vkon4 harjoitteet keskittyivät nivelten liikkeeseen ja liikuttamiseen sekä annettiin ohjeita, miten lisätä tehoja näihin harjoitteisiin. Nämä tehokeinot olivatkin jo ainakin itselle harjoitteita, jotka toivat hien pintaan ja haastoivat omaa kroppaa ihan uudella tavalla.

 

Omat fiilikset: 4 viikon jakso Jarnon liikkuvuuskurssia on nyt takana ja edelleen jatkan näiden harjoitteiden tekemistä, koska en ole vielä läheskään tavoittelemassani tilassa oman liikkuvuuteni suhteen! Omat haasteeni olivat mm. olkanivelen liikkuvuudessa ja liikkeissä. Voisi todeta  että ”nälkä kasvaa syödessä” eli kun huomaa jo lyhyessäkin ajassa liikkuvuuden parantuneen ja paremman olon kropassa, tietää että tämä on juuri sitä, mitä oma keho tarvitsee voidakseen paremmin!

Odotan jo innolla seuraavan kuukauden harjoituksia, joissa tiedossa mm. lisää flowmaisia (viikon 2) harjoitteita, liikesarjojen testaamista sekä keholle tukea tuovia harjoitteita, eli pikkuhiljaa saan sen toimivamman ja liikkuvamman kehon 🙂

Voin siis todellakin suositella KAIKILLE kuntotasoon ja ikään katsomatta tätä Jarnon liikkuvuuskurssia. Jarnon ohjeistuksia on helppo seurata, ja vaikka joitakin liikerajoitteita itsellä olisikin, muistaa vain kuunnella ja kuulostella omaa kehoa kuten Jarno myös säännöllisesti muistuttaa.

Pysy mukana, sillä seuraava 4 viikon jakso on jo testissä eli palataan liikkuvuusaiheeseen uudestaan kuun loppupuolella!

 

0 comment
3

You may also like