Home Ravinto Sokeri, tuo ihana pahis

Sokeri, tuo ihana pahis

by Ira Ikkala
Sokeri, tuo ihana pahis

Miksi sokeri koukuttaa? Mitä vaikutuksia sokerin syönnillä on? Mitä eri sokereita on? Onko olemassa ”terveellistä” sokeria?

 

Mitä sokeri on ja mitä se tekee elimistölle?

Lisättyä sokeria on useimmissa elintarvikkeissa karkista leivonnaisiin ja virvoitusjuomiin, säilykkeistä leikkeleisiin ja kastikkeisiin. Tavallista valkoista sokeria saadaan sokeriruo’osta tai sokerijuurikkaasta ja se sisältää nopeita hiilihydraatteja, jotka kirjaimellisesti imeytyvät elimistössä nopeasti. Hedelmät ja marjat sisältävät luonnostaan ns.hedelmäsokeria eli fruktoosia. Hedelmissä on kuitenkin myös paljon muita ravintoaineita kuten vitamiineja, kivennäisaineita ja kuitua, joten sokeri ei niissä ole niin iso ”pahis”.

Kun syö vaikka muutaman palan suklaata, verensokeri nousee nopeasti korkealle ja aivot laukaisevat mielihyvästä kertovia signaaleja, jotka tekevät olon pirteäksi, iloiseksi ja rentoutuneeksi. Iloa ei kuitenkaan kestä pitkään. Verensokeri syöksyy pian alas, ja olo muuttuu väsyneeksi, ärtyneeksi ja keskittymiskyky kärsii. Samalla  makeanhimo kasvaa eli  elimistö alkaa jälleen kaivata uutta sokeriannosta olon virkistämiseksi. Sokeri toimii kuin huume.

Sadassa grammassa valkoista sokeria on noin 400 kilokaloria, joten se on todella runsasenergistä. Jos ihminen saa jatkuvasti liikaa sokeria, voi tämä pahimmillaan johtaa ylipainoon tai kakkostyypin diabetekseen. Samoin maksa voi vaurioitua, koska se ei saa käsiteltyä sokerin sisältämää fruktoosia. Sokeri myös heikentää immuunipuolustusta!

Sokerin sisältämä energia siis pitää huonosti kylläisenä ja samalla ravitsemuksellisesti köyhät hiilihydraatit voivat vaikuttaa ruokahalun säätelyyn negatiivisesti, mikä voi johtaa esim. ylensyömiseen.

Sokeria löytyy sekä leivonnaisista että hedelmistä.

Mitä eri sokereita on ja onko olemassa ”terveellistä” sokeria?

Taloussokeri, ruokosokeri, täysruokosokeri, kookossokeri, palmusokeri, karppisokeri, fariinisokeri, hedelmäsokeri… Tässä lyhyesti hieman tarkemmin eri sokereista:

Taloussokeri (ns. ”tavallinen sokeri”): Valmis taloussokeri on noin 99,9% hiilihydraatteja ja jäljelle jäävä 0,1% on muita aineita. Kaikki sokerijuurikkaan muut hyvät ravinteet ovat hävinneet valmistusprosessin aikana. Taloussokeri on siis ainoastaan makeuttaja ja energiantuoja.

Fariinisokeri: Fariinisokeria saadaan sekoittamalla taloussokeria ja siirappia keskenään. Aromaattinen fariinisokeri poikkeaa aika paljonkin taloussokerin mausta. Fariinisokerissa on hiilihydraatteja 97%, joista sokereita on 95%. Fariinisokeri sisältää myös pienen määrän proteiinia ja suolaa.

Ruokosokeri: Tavallisen ruokosokerin valmistuksessa prosessointia on runsaasti ja valmiissa sokerissa suurin osa ravinteista on hävinnyt. Ruokosokeri on näin verrattavissa taloussokeriin.

Täysruokosokeri: Täysruokosokerille on useampia kutsumanimiä sekä eri brändejä, kuten intiaanisokeri, sucanat, muscovado, panela ja rapadura. Täysruokosokeri on useimmiten ruskean väristä, vaikkakin värieroja valmistajien ja brändien välillä voi olla paljonkin ja jotkin sokerit ovat vaaleamman ruskeita, toiset tummemman ruskeita ja jotkut jopa harmaita, kuten rapadura. Näitä sokereita ei prosessoida ”loppuun” asti, joten näin sokerissa säilyvät kaikki vitamiinit, kivennäisaineet ja hivenaineet joita se luontaisesti sisältää.

Hedelmäsokeri eli fruktoosi: Hedelmäsokeria on luontaisesti kaikissa hedelmissä, marjoissa sekä hunajassa. Fruktoosin energiapitoisuus on taloussokeria vastaava, mutta nostaa verensokeria jonkin verran hitaammin.

Palmusokeri: Palmusokeria saadaan sokeripalmusta, joka on yksi palmun lajike. Palmusokeria kutsutaan myös arenga sokeriksi, nimi tulee palmun lajikkeen nimestä arenga pinnata. Palmusokeri on ravintorikasta ja se sisältää mm. C-vitamiinia, B-vitamiineja ja erilaisia mineraaleja. Palmusokeri on usein painonhallitsijoiden sekä diabeetikoiden käytössä sen matalan glykeemisen indeksin vuoksi, jolloin verensokeri nousee hitaammin.

Kookossokeri: Kookossokeri, eli kookospalmusokeri on kookospalmusta saatavaa sokeria. Kookossokeri on palmusokerin tavoin ravintorikasta ja sen glykeeminen indeksi on myös alhainen.

Karppisokeri: Karppisokeri eli erytritoli on makeutusaine, joka valmistetaan rypälesokerista eli glukoosista. Karppisokeri on kaloriton kuten keinomakeuttajat, vaikka onkin luonnollinen. Hiilihydraatteja se sisältää 100% ja näistä hiilihydraateista 100% on sokerialkoholeja. Karppisokeri ei näin ollen sisällä mitään muita ravintoaineita, mutta sopii hyvin esim. diabeteksesta kärsivälle, painonhallinnan kanssa kamppaileville tai vain makeutta kaipaavalle ilman valkoisen sokerin haittoja.

Ei kiitos lisätylle sokerille!

Lopuksi…

Tarvitseeko elimistömme lainkaan lisättyä sokeria? Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio, joka koostuu tuoreista kasvikunnan tuotteista, luonnollisista rasvoista (eläin- tai kasvisperäisistä) ja hyvistä proteiineista (tuore liha, siipikarja, kala) antaa kaikki tarvittavat raaka-aineet elimistölle, jotta se voi tuottaa energiaa, rakennusaineita ja muita tarvittavia kemiallisia aineita tukemaan terveyttämme.

Entä ns. luonnollinen sokeri, onko sitä tarpeen välttää? Hedelmissä ja marjoissa oleva sokeri on ainoa luonnollinen sokeri ja jos syömme näitä käsittelemättöminä, saamme niistä tärkeitä vitamiineja ja muita ravinteita. Muut sokerit eivät ole tarpeen, eivätkä ne tue terveyttä koska ne lisäävät mm. sokeriaddiktiota ja näin vaikuttavat negatiivisesti kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

 

Toimitus kommentoi: Ryhmaliikunta.fi ei halua kannustaa ketään fanaattiseen ruokanatsismiin, kannatamme mieluummin kultaista keskitietä. Sokeria ei siis sinänsä tarvita mihinkään, mutta järkevissä määrin käytettynä se ei vie pohjaa terveelliseltä elämältä, jos ruokavalio muuten on kunnossa.

 

 

 

0 comment
0

You may also like