Home Ravinto Seitsemän omituista, mutta toimivaa ravitsemusvinkkiä

Seitsemän omituista, mutta toimivaa ravitsemusvinkkiä

by Yllapito
Seitsemän omituista, mutta toimivaa ravitsemusvinkkiä

Terveellisen ruokavalion tärkein pointti on muokata syömistottumuksiamme. Vaikka tietäisimme kuinka syödä terveellisesti, niin meille on kuitenkin vaikea toteuttaa tämä käytännössä. Nämä seitsemän omituisen kuuloista vinkkiä auttavat sinua saavuttamaan ravitsemustavoitteesi.
terve
1. Valmista ruokasi ennen kuin olet nälkäinen – esivalmistelut!
Kello on neljä iltapäivällä, olet juuri tullut töistä kotiin ja avaat nälkäisenä jääkaapin. Vaihtoehtosi ovat harmittavan pienet, koska voit käyttää 20 minuuttia salaatin tekoon tai syödä jotain pikaista ja epäterveellistä. Suurin osa meistä tietenkin syö sen epäterveellisen ruoan, koska nälkäisenä emme jaksa enää ruveta tekemään ruokaa. Tästä muodostuu lopulta ikävä tapa.
Käytä viikonloppuisin muutama tunti ruoan esikäsittelyyn: pilko vihannekset sopivan kokoisiksi, keitä munia, tee salaatteja valmiiksi, tee iso satsi couscousia – mitä vain. Esivalmistelulla säästät ruoanlaittoon käytettyä aikaa, eikä sinun tarvitse tyytyä siihen epäterveelliseen pikaruokaan.
2.  ”Piilota” terveelliset ruoat esille
Kaupat järjestävät hyllynsä niin, että ostat tiettyjä tuotteita, jotta käyttäisit enemmän rahaa. Voit käyttää samaa kikkaa jääkaappisi kanssa. Kun olet esivalmistellut terveelliset ruoat, niin laita ne esille. Asettele nämä ruoat niin, että kun nälkäisenä avaat jääkaapin oven, niin näet nämä ruoat ensimmäisenä. Kun vielä käytät pienempiä ruoansäilytyslaatikoita, huijaat aivojasi siten, että luulet, että jääkaapissa on enemmän ruokaa kuin siellä olisikaan, ja täten annoskootkin pysyvät pienempinä.
3. Käytä pienempiä lautasia
Heivaa ne jättimäiset lautaset ja ota käyttöön pienemmät lautaset, sillä arvioimme ruoan määrän silmillämme, joten lautasen koolla on väliä. Pienelle lautaselle mahtuu vähemmän ja täten huijaamme itseämme luulemaan, että ruokamäärä on meille sopiva. Jos lautanen on iso, huijaamme silloinkin itseämme ja pidämme myös tätä ruokamäärää sopivana (kaloreista riippumatta). Ja kun ruoka on jo jääkaapissa pienemmissä säilytysastioissa, niin annoskootkin sopivat pienemmille lautasille paremmin.
plates
4. Etsi sopivaa ruokaseuraa
Syöminen on harvoin yksinäinen toiminto, joten miksi piilotella hyvää ruokavaliota? Kannusta kavereitasi ja perhettäsi syömään terveellisemmin ja tee siitä iloinen tapahtuma. Jos perhe ei tähän taivu, niin perusta salikavereiden kanssa oma ruokaryhmä ja syö heidän kanssaan terveellisesti.
5. Älä koske ”light”-ruokaan
Kaikenmaailman laihdutus-, light- ja dieettiruoat kuulostavat hyvältä, mutta eivät tätä ole. Suurin osa näistä ruoista sisältää kemikaaleja ja muita säilöntäaineita, monet myös paljon sokeria, jotka eivät todellakaan ole terveellisiä. E-koodeja täynnä olevat ruoat ovat hyvin kaukana terveysruoista. Syö tuoreista raaka-aineista valmistettuja ruokia, mutta pienempiä annoksia – tämän parempaa terveysvinkkiä ei ole.
terveetrasvat
6. Muista: rasva ei tee sinusta lihavaa
Terveelliset rasvat ovat äärimmäisen tärkeitä ruokavaliossa. Terveelliset rasvat oikein syötynä eivät lihota, vaan jopa hoikistavat. Rasvat auttavat sinua myös tuntemaan olosi täydeksi pidempään, joten sinun ei tarvitse napostella niin usein. Ne saavat myös rasva-aineenvaihduntasi toimimaan paremmin. Syö siis avokadoja, pähkinöitä, lohta ja muita rasvaisia kaloja. Luonto on täynnä terveellistä rasvaa!
7. Tekeekö mielesi donitsia? Juopa kuitenkin lasi vettä!
Nestehukka tuntuu usein roskaruoanhimolta, kummallista kyllä. Seuraavan kerran kun mielesi tekee jotain rasvaista pikaruokaa, niin juopa lasillinen kylmää vettä ja odottele n. 20 minuuttia. Jos vielä tämänkin jälkeen tekee mieli sitä pitsaa tai muuta vastaavaa, niin syö pieni annos tätä lempipikaruokaasi. Muistathan: ei ole väärin syödä näitä ”guilty pleasure” -ruokia, vaan niitä pitää syödä ilman syyllisyydentuntoa. Lasillinen vettä on jo täyttänyt vatsaasi, joten et tarvitse enää isoa annosta. Kunhan et tee tästä pahaa tapaa, niin kaikki on hyvin. Tarvitsemme kuitenkin elämäämme myös niitä nautintoja.

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment