Home Ravinto Mitä syödä ennen treeniä?

Mitä syödä ennen treeniä?

by Yllapito
Mitä syödä ennen treeniä?

Treenitankkaus on erittäin tärkeää, mutta mitä syödä ja milloin, on se iso kysymys. Jokainen meistä on erilainen, joten meillä on myös erilaisia ruokatottumuksia . Meidän pitäisikin tarkkailla miten mikäkin ruoka-aine vaikuttaa kehoomme. Alla on vinkkejä siihen kuinka tankkata oikeaoppisesti ennen treenejä.

Miksi syödä ennen treenejä?

Ruoka ei ole vihollisesi, vaan se on energiaa. Nykyään löytyy useammastakin lähteestä valheellista tietoa, että kannattaisi treenata kevyessä, jopa paastomaisessa tilassa. Näissä artikkeleissa väitetään, että kannattaisi treenata tyhjällä mahalla.
Väärin. Nyt on tullut uusia tutkimustuloksia siitä, että jos syöt fiksusti ja pienimuotoisesti ennen treenejä, se parantaa suoritusta ja tehostaa treenien tuloksia.
Tyhjällä mahalla treenaaminen saattaa jopa johtaa lihaskudoksen hajoamiseen, joten jos olet kasvattamassa lihasmassaa, nopeutta tai tiputtamassa painoa, niin pahimmillaan saat aivan päinvastaisia tuloksia.
Tietenkin syöminen ja ruoka-aineet vaihtelevat aktiviteetista aktiviteettiin, treenien ajankohtaan ja henkilökohtaisiin mieltymyksiin, mutta oletus on, että joka kerta kun treenat, sinun tulisi syödä jotain.
lohi

Koska syödä?

Ruokailun ajoittaminen ennen treenejä on täysin oma valintasi. Pääsääntö on kuitenkin se, että mitä lähempänä treeniaikaa syöt, sitä yksinkertaisemmin sinun tulisi tankata, jotta kehosi ehtii käyttää kaiken energian hyödykseen. Kokonaisella aterialla kestää noin 2-3 tuntia sulaa ja imeytyä tarpeeksi, että voit vetää täydet treenit. Jos sinulla on vain tunti aikaa treeneihin, niin kannattaa syödä yksinkertaisemmin.
Lyhyesti: jos on kulunut yli 3 tuntia edellisestä isosta ateriastasi, sinun tulisi syödä kevyt välipala n. tunti ennen treeniä. Hyvä ja oikeaoppinen tankkaus pitää mahakrampit poissa ja energiatasosi sekä verensokerisi pysyvät kunnossa koko treenien ajan. Pystyt vetämään täydet treenit ilman väsähtämistä.
pinaattibanaani

Mitä syödä?

Jos syöt 2-3 tuntia ennen keskiraskaita treenejä, niin aivan normaali ateria on riittävä. Esimerkiksi moniviljaleipä, jonka väliin jotain proteiinia, vihanneksia, salaattia ja vaikkapa avokadoa on täydellinen tankkiateria. Jos kuitenkin joudut syömään 1-2 tuntia ennen treenejä, niin silloin tulisi syödä jotain helpommin sulavaa ja kuituja tulis välttää. Tällöin esimerksiksi smoothie on myös loistava valinta tankkausvälipalaksi.
Tunti tai vähemmän aikaa ennen treenejä? Syö vaikka jogurtti tai juo kaakaota! Jos olet erittäin kiireessä, niin syö vaikka banaani tai appelsiini, jotta saat pikaenergiaa.
Käytä siis vähän ajatusta myös treenitankkausta varten, niin tuloksetkin paranevat. Hyviä treenejä!

0 comment
6

You may also like

Leave a Comment