Home Liikunta ja lajit Uudenvuodenlupaukset

Uudenvuodenlupaukset

by Ira Ikkala
Uudenvuodenlupaukset

On taas se aika vuodesta, kun tehdään uudenvuodenlupauksia, niin liikunnan kuin ravinnonkin suhteen. ”Nyt ostan vihdoin sen sali-/jumppakortin!” ”Tammikuun pidän tipattomana!” ”Aloitan laihduttamisen!” ”Aloitan uuden dieetin!” ”Lisään treenimäärää!” ”Aloitan uuden lajin!” Monet uudenvuodenlupaukset liittyvät juuri terveyteen ja elämäntapamuutoksiin. Mutta miten lupausten pitävyyden laita? Loppuuko into jo helmikuussa?

Aktiivisesti liikkuva voisi ensin miettiä mennyttä treenivuottaan: minkälaista treeniä on tehty? Onko harjoittelu liian yksipuolista ja aina melko samanlaista?  Onko kehonhuoltoa ja lepoa riittävästi? Onko menneessä treenivuodessa ollut rasitusvammoja tai väsymystä? Tässä muutamia vinkkejä mitä aktiivisesti liikkuva voisi miettiä omia uudenvuodenlupauksia tehdessä:

  • Lisään treeniviikkoon jonkun uudenlaisen treenin, kuten vaikkapa yhden pk (peruskestävyys) treenin tai uudenlaisen lihaskuntotreenin.
  • Uskallan kokeilla jotain ihan uutta tai unohduksissa ollutta lajia, kuten vaikka joogaa, pilatesta, seinäkiipeilyä, melontaa, uintia, luistelua… Tänä päivänä on tarjolla vaikka mitä kuntosalin tai ryhmäliikunnan lisäksi! Uskallan mennä välillä vähän oman ”mukavuus alueen” ulkopuolellekin!
  • Treenaan monipuolisemmin.
  • Lisään kehonhuoltoa ja lepoa eli järkeistän treeniviikon, jotta treeniä ja lepoa on oikeassa suhteessa.
  • Olen armollisempi omalle keholle ja kuuntelen sitä vieläkin paremmin.
  • Pidän huolta, että syön päivittäin riittävästi ja monipuolisesti.

Liikuntaa aloittelevan on hyvä tiedostaa oma lähtötaso ja miettiä miksi ei ole aiemmin liikkunut. Aloitanko ihan nollasta? Miksi en ole liikkunut aktiivisesti? Laiskuus/motivaation puute? Fyysiset haasteet, kuten vaikkapa selkäkivut? Taloudellinen tilanne? Tässä muutamia hyviä lupauksia ja vinkkejä liikunnan aloittamiseen/lisäämiseen ja yleisesti parempaan hyvinvointiin:

Tammikuussa voi joutua jumppaamaan ”varpaat toisen suussa”, kun tunnit ovat täynnä.

  • Mietin, millainen liikunta juuri minua kiinostaa ja motivoi. Ei ole järkevää mennä vaikkapa heti juoksulenkille, jos ei ole aiemmin juuri juossut tai se ei vaan tunnu omalta jutulta. Tai mennä jollekin ryhmäliikuntatunnille, koska ”kaikki käyvät siellä” (vaikka ko laji ei kiinnosta yhtään).
  • Aloitan maltilla. Ei heti ”korkealta ja kovaa” ajatuksella. Tämän takia monasti se into lopahtaa pian, koska kroppa ei pysy mukana ja pahimmillaan saadaan heti aikaiseksi rasitusvammoja tai vähintään monen päivän lihasjumi.
  • Hyötyliikunta on erittäin hyvä tapa aloittaa liikunnallinen elämä, eli valitse aina mahdollisuuksien mukaan portaat hissin sijaan, mene töihin kävellen tai pyöräillen auton tai bussin sijaan jne.
  • Ihan jo säännölliset ja viikottaiset kävelylenkit ovat oiva tapa lisätä liikuntaa maltilla.
  • Aloitan vaikkapa 15-30 minuutin kävelylenkeillä 2 krt viikossa ja viikkojen edetessä lisään pikkuhiljaa lenkin pituutta ja määrää 3-5 krt viikkoon.
  • Aloitan ryhmäliikuntatunneilla käymisen kevyimmistä, aloittelijoille suunnatuista tunneista.
  • Jos taloudellinen tilanne ei mahdollista liikuntakeskuksien jäsenyyden ostamista, voi hyvin ilmoittautua kaupungin järjestämille liikuntatunneille, jotka ovat huokeita hinnoiltaan tai hyödyntää liikuntapuistojen maksuttomat kuntoilupisteet. Myös uimahallit ovat suhteellisen edullisia.
  • Jos on fyysisiä haasteita, esim. selkävaivoja, olisi hyvä keskustella vaikkapa fysioterapeutin tai ammattitaitoisen PT:n kanssa, jotka osaavat neuvoa järkevää ja oikenlaista liikuntaa.

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, oli sitten kyseessä liikunnan aloittaminen tai liikunnan monipuolistaminen. Tärkeää on löytää juuri itselleen mielekästä ja motivoivaa liikuntaa, suunnitella treeniviikko vaikka etukäteen esim. viikkokalenteriin ja pitää siitä kiinni! Oma parempi hyvinvointi koostuu sopivasta ja monipuolisesta liikunnasta, kehonhuollosta ja levosta sekä ravintorikkaasta monipuolisesta ravinnosta! Ei mitään pakolla vaan nauttien 🙂

Liikunnallista ja parempaa hyvinvointi vuotta 2019!

0 comment
2

You may also like