Home Liikunta ja lajit Liikkuvan ihmisen joulu

Liikkuvan ihmisen joulu

by Ira Ikkala
Liikkuvan ihmisen joulu

Joulu lähestyy ja aktiivisesti liikkuvaa ihmistä voi ahdistaa ajatus kolmen päivän paikallaanolosta ja syömisestä. Miten voi joulun pyhinä liikkua, kun suurin osa liikuntapaikoista on kiinni? Tässä joitakin vinkkejä miten joulun pyhinä voi tehdä ja liikkua:

  • Lihaskuntotreeni kotona. Erilaisia tehokkaita treenejä voi tehdä eri välineitä hyödyntäen, kuten vaikka kahvakuulalla, käsipainoilla, kuminauhalla tai ihan oman kehon painolla….Sivustoltamme löydät monta mainiota treeniohjelmaa, jos oma pää humisee tyhjyyttään. Kokeile vaikka seuraavia: Batgirl-treeni, 300 toiston treeni tai Gladiaattori-treeni.
  • Rentoa ulkoiluaKävelylenkki, lasten kanssa telmiminen, luistelu, pulkkamäki. Raitis ulkoilma antaa mukavasti virtaa, vaikkei hikipäässä riehuisikaan.
  • Reipas ulkoliikunta.  Juoksu, porrastreeni, hiihto, hankijuoksu (jos lunta riittävästi). Muista nastakengät, jos on liukasta!
  • Lapsiperheiden joulutemmellys. Rakenna temppurata lasten kanssa, tämän voi tehdä sekä sisälle että ulos. Osallistu temppuiluun myös itse.
  • Kuntopiiri ulkona. Hyödynnä kaupungin liikuntapuistojen/lenkkeilymaastojen vierestä löytyviä kuntoilulaitteita tai suunnittele oma kuntopiiri vaikka takapihalle: tee erilaisia hyppyjä, kyykkyjä, punneruksia ym. vaikka kelloa vastaan, esim. 1 minuutti per liike, kierroksia 4-6.

Aktiivisesti liikkuvallekin tekee hyvää ottaa välillä vähän iisimmin ja rennommin, joten joulun pyhät ovat oivallinen hetki siihen. Lepo ja palautuminen tekevät hyvää kropalle, mutta aktiivisesti liikkuvan ihmisen ”korvien välille” voi olla ihan hyvä tehdä jotain fyysistäkin. Nauti lomasta ja tee jotain ihan erilaista treeniä kuin arkena!

Joulu on aikaa olla läheisten kanssa niin rentoutuen kuin liikkuenkin 🙂

0 comment
2

You may also like