Home Liikunta ja lajit Les Mills -tuntien lyhyt oppimäärä

Les Mills -tuntien lyhyt oppimäärä

by Kerttu-Liisa
Les Mills -tuntien lyhyt oppimäärä

Liikuntakeskuksissa lisääntyvät huimalla vauhdilla ns. lisenssitunnit. Tällaisilla tunneilla ohjelma on sama ohjaajasta riippumatta ja ohjaajat käyvät opettelemassa uuden ohjelman jatkokoulutuksissa muutaman kerran vuodessa. Toisin sanoen asiakas saa taattua laatua eikä saman tunnin vaikeus tai raskaus vaihtele eri ohjaajien tunneilla. Lisenssituntinimike tulee siitä, että vain lisensoidut (koulutuksen käyneet ja läpäisseet) ohjaajat saavat ohjata tiettyä tuntia. Myös sali maksaa tunteja tuottavalle firmalle lisenssien ylläpidosta.


Ehkä tunnetuin lisensoituja tunteja kauppaava yritys on uusiseelantilainen Les Mills. Les Millssin tunnit tunnistaa BODY-etuliitteestä. Tunnetuin tunti on epäilemättä BODYPUMP, mutta myös muut tunnit keräävät jatkuvasti uusia faneja. Tässä artikkelissa käydään pähkinänkuoressa läpi Les Millssin suosituimmat tunnit, sinun tehtäväksesi jää vain valita, mitä lähdet ensimmäiseksi testaamaan! Tuntikuvauksen jälkeen voit lukea kursivoidulla tekstillä omia kommenttejani tunnista.
                                        


Aerobinen tunti, joka perustuu helppoihin aerobicin perusaskeleisiin ja juoksemiseen. Perustuntirakenne on seuraava: ensimmäinen liikkuva osuus n. 20 min sykettä nostaen, tehdään yksi biisi (n. 5 min) lihaskuntoa (yleensä kyykkyjä ja punnerruksia dynaamisesti vaihdellen),  toinen liikkuva osuus n. 20 min, toinen biisiä lihaskuntoa (core) ja venyttelyt.
Tunnilla juostaan paljon! Pohkeet ovat kovilla eli hyviin kenkiin kannattaa satsata. Koreografia on helppo, joten kaikki pysyvät mukana. Useimmat liikkeet voi tehdä myös low-versioina, esim. hyppimättä. Hauska tunti, jolla saa tykittää menemään!




Joogaan pohjautuva tunti. Keskivartalon lihakset tulevat tehokkaasti treenattua. Tunti aloitetaan taijiin pohjautuvalla lämmittelyllä, josta siirrytään joogasta tuttuihin ja muunneltuihin asanoihin (soturi, aurinkotervehdys jne.). Tunnilla tehdään myös lihaskuntoa (jalat, selkä, vatsat) ja liikkuvuutta parantavia venytyksiä. Lopussa on muutaman minuutin rentoutus. Kenkiä ei tarvita.
Olin yllättynyt, miten tehokas tunti on! Hiki siinä tulee, vaikkei suureellisesti liikutakaan. Seuraavana päivänä todellakin huomaa lihaksissa treenin vaikutukset. Suosittelen lämpimästi kehonhuoltotuntina kaikille, erityisesti ainoastaan ”kovempia” lajeja harrastaville.
                                        


Itämaisiin taistelulajeihin ja nyrkkeilyyn perustuva aerobinen tunti. Tunti etenee intervallityyppisesti combat- (lyönti- ja potkuyhdistelmiä, hieman enemmän koreografiaa) ja power-biisien (”tykitystä”, paljon nyrkkeilyä ja juoksua) vaihdellessa.  Lopussa lyhyt lihaskunto (3-5 min) ja venyttely (5 min).
Tekniikan opettelussa on haastetta, jos ei omaa ennestään taistelulajitaustaa. Mukaansa tempaava tunti! Syke pysyy korkealla alusta loppuun ja kaloreita palaa. Koko ajan tapahtuu niin paljon, ettei ajan kulumista edes huomaa!

 


Tanssitunti, jossa sarjat vaihtelevat eri tanssilajien välillä musiikkityylin mukaan. Lattareita, hiphoppia, jazz-tanssia, modernia tanssia, you name it. Sarjat eivät ole koreografisesti erityisen vaikeita ja samaa ohjelmaa saatetaan tehdä kolmekin kuukautta kuten muillakin Les Mills -tunneilla. Alussa BODY JAM voi tuntua kevyeltä, mutta siitäkin saa tehot irti, kun oppii käyttämään keskivartalon lihaksia ja käsiä tehokkaasti.
Jouduin ehkä hieman pettymään: odotin vaikeampia kuvioita ja raisumpaa menoa. Samoja liikkeitä toistettiin usean kappaleen ajan, joten ehdin jo kyllästyä. Aion kuitenkin käydä kokeilemassa jamia uudelleen, kunhan ohjelma vaihtuu. Koskaan ei kannata muodostaa lopullista mielipidettä pelkästään yhden tunnin perusteella!

                                        
Lihaskuntotunti, jossa käytetään tankoon laitettavia levypainoja. Koko kroppa käydään läpi aloittaen isommista lihasryhmistä (jalat, rinta, selkä). Tunnilla treenataan erityisesti lihaskestävyyttä, yhtä lihasryhmää harjoitetaan yhden biisin ajan (4-6 min). Tehokas vaihtoehto kuntosaliharjoittelulle erityisesti, jos tähtäimessä on ennemmin kiinteät kuin suuret lihakset.
Ainoa lihaskuntoharjoittelu, jota jaksan tehdä henkisesti: kuntosaliähistys ei kerta kaikkiaan kiinnosta. Tunnissa saa tehokkaasti treenattua koko kropan.

 


Step-laudalle askelletaan koko tunti. Tunnilla edetään biisi biisiltä kuten kaikilla Les Mills -tunneilla eli pidempää koreografiaa ei tarvitse oppia. Ohjaaja näyttää liikkeistä kevyemmän ja raskaamman vaihtoehdon, myös laudan korkeutta pystyy säätämään.
Rankemmat ja kevyemmät biisit vaihtelevat, joten treeni on intervallityyppinen. Rankimmat biisit painottuvat tunnin loppupuolelle. Toistoja on minun makuuni vähän liikaa, mutta näin ainakin kaikki pysyvät mukana. Tehokas treeni pohkeille ja pakaroille.



50 minuutin sisäpyöräilytunti. Musiikki viimeisimpiä hittejä ja koreografia on sovitettu tarkasti musiikkiin. Melko rankka tunti, kesto 50 min.
Positiivinen kokemus! Alkulämmittelyn (n. 5 min) jälkeen alkoi intervallityyppinen treeniosuus. Vastuksia käytettiin reilusti ja koko ajan tapahtui. Sain itsestäni irti enemmän kuin uskoin kiitos hyvän ohjaajan (Sanna Spohr). Musiikki on Les Millssin tapaan viimeisimpiä listahittejä miksattuina versioina.TONE (entinen BODYVIVE) on 45 minuuttinen treeni, jossa käytetään apuvälineenä vastuskuminauhaa. Tunti sisältää sykettä nostavan osuuden, jossa kuitenkin hyppyjä on maltillisesti (vs. BODYATTACK low-vaihtoehdot). Noin puolet tunnista tehdään lihaskuntoliikkeitä vastuskuminauhaa hyödyntäen ja lopussa on core-treeni.
TONE on monipuolinen tunti, hyvä ”perusjumppa”. Sarjat ovat pitkiä ja toistoa on paljon, kaikki pysyvät mukana. Pidemmän päälle tämä voi tosin alkaa kyllästyttää. Ei ehkä oma suosikkini, mutta ymmärrän suosion.

 



Sh’bam on helppo tanssitunti, helpompi kuin BODYJAM. Ideana on pitää hauskaa, pysyä liikkeessä ja hikoilla. Mukana on erilaisia tanssityylejä ja heittäytymistä. Tunnin slogan on ”Find your inner star”.

Les Mills -tuoteperheeseen kuuluu lisäksi useita puolen tunnin tunteja, kuten keskivartalotreeni CXWORX ja HIIT-harjoituksena tehtävät GRITit ja spinning-pyörän päällä tehtävä SPRINT. The TRIP on virtuaalisilla tehosteilla höystetty 40 min kestävä sisäpyöräilytreeni.

**Artikkelia on päivitetty 10.10.2018.

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment