Home Liikunta ja lajit Ensimmäinen kerta salilla

Ensimmäinen kerta salilla

by Kerttu-Liisa
Ensimmäinen kerta salilla

Oletko joskus (tai muutamankin kerran) päättänyt aloittaa ryhmäliikunnan (= jumppa, spinning, jooga eli kaikkea mitä tehdään yhdessä, mutta yksin)? Ei muuta kuin marssit johonkin kuntokeskukseen ja siitä se lähtee, vai kuinka? Näinhän sitä luulisi, mutta jumppasalissakin törmää yleensä kirjoittamattomiin sääntöihin. Ryhmäliikkuminen on kaikin puolin helpompaa (ja mukavampaa), kun on jumppaetiketistä edes vähän perillä.

 

Näin se homma etenee

Käytännöt eri saleilla poikkeavat jonkin verran toisistaan, mutta perusperiaatteet ovat kaikkialla samat. Mitä siis tapahtuu, kun kävelet kuntokeskuksen ovesta sisään?

1. Mene respaan/vastaanottoon. Saat todennäköisesti jonkinlaisen kuitin/kontrollikortin ilmoittautuessasi tunnille. Se on tarkoitus antaa ohjaajalle. Seuraa, miten muut toimivat: ohjaaja saattaa kerätä laput ovella tai vasta salissa. Jos tulet myöhässä, vie lappusi suoraan ohjaajalle. Nykyään useissa kuntokeskuksissa on käytössä automatisoidut systeemit eli kun liityt jäseneksi, saat jäsenkortin tms, jolla voit lunastaa jumppalippusi suoraan koneelta.

2. Pukuhuoneista löytyy käytännössä aina lukolliset pukukaapit. Jotkut kaapit toimivat avainkortilla (jäsenkortti) tai kolikkopantilla. Jos olet tästä epävarma, varmista asia respasta. Pukuhuoneissa on tyypillisesti myös WC ja vesipiste, jossa voi täyttää juomapullon.

3. Mikäli kyseessä on ”hikitunti”, kannattaa mukaan ottaa hikipyyhe ja juomapullo. Spinningissä nämä kaksi ”asustetta” ovat suorastaan elinehto. Liikkuvilla tunneilla omat kamat kamat viedään salin reunalle, jotteivät ne ole tiellä. Myös tunnilla mahdollisesti tarvittavat välineet tulee alkulämmittelyn (tai liikkuvan osuuden) ajaksi viedä sivuun. Asia erikseen ovat esim. BODY PUMP -tunnit, joissa välineitä käytetään heti alusta alkaen. Jos salin lattialle on merkatttu pisteitä, steppilaudat/joogamatot asetetaan niiden päälle. Kannattaa tässäkin katsoa, miten muut toimivat ja tehdä perässä. Huom! Saavu tunnille hyvissä ajoin, niin ehdit suorittaa kaikki ”esivalmistelut” rauhassa.

4. Usein on fiksu veto käydä sanomassa ohjaajalle olevansa ensimmäistä kertaa tunnilla. Näin ohjaaja voi huomioida sinut ja antaa esimerkiksi tarkempia painosuosituksia tai näyttää helpompia vaihtoehtoja liikkeistä. Helpomman version tekeminen ei ole mikään häpeä! Usein on paljon tehokkaampaa tehdä helpompi versio kunnolla kuin vaikeampi puoliteholla.

5. Älä mene takariviin! Paras paikka on salin keskiosassa, mistä näet ohjaajan hyvin ja voit katsoa mallia myös ”naapureilta”. Jos pelkäät liikkuvasi väärään suuntaan tms., voit mennä lähemmäksi salin reunaa. Peilit ovat oivia apuvälineitä oman tekniikan tarkkailussa, joten niitä kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.

6. Kunnioita kanssaliikkujia. On kohteliasta saapua tunnille ajoissa ja lisäksi tämä on myös turvallisuuskysymys. Älä keskustele vierustoverin kanssa tunnin aikana vaan anna myös muille treenirauha. Saat myös itse tekemisestäsi enemmän irti, kun keskityt treenaamiseen puhumisen sijasta. Kun astut jumppasalin ovesta sisään, unohda kaikki muut asiat ja yritä keskittyä vain ja ainoastaan käsillä olevaan treeniin.

7. Tunnin loputtua vie kaikki käyttämäsi tavarat siististi paikoilleen. Spinning-pyörissä kaikki säädöt nollataan ja pyörä pyyhkäistään kevyesti paperilla ja pesunesteellä puhtaaksi. BODYPUMP-painot puretaan omalla paikalla ja viedään erikseen takaisin telineisiin. Jätä sali sellaiseksi, kuin se oli.

8. Pukuhuoneessa on kohteliasta pitää omat tavarat mahdollisimman kompaktisti oman kaapin edessä etenkin, jos olet liikkeellä ruuhka-aikaan. Muista, että olet itse vastuussa tavaroistasi eli lukitse kaappi esim. suihkun/saunan ajaksi, mikäli sinulla on mukana arvotavaroita.

 

Ei muuta kuin treenaamaan!

 

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment