Home Blogi Syylistytkö näihin? – Viisi yleisintä virhettä spinningissä

Syylistytkö näihin? – Viisi yleisintä virhettä spinningissä

by Jarno Harkonen

Oletko harkitsemassa juuri spinningin kokeilua tai oletko jo harjoitellut kymmeniä vuosia? Nämä ohjeet pätevät molempiin ryhmiin, törmäsin nimittäin vasta salilla asiakkaaseen jolla oli yli 15 vuoden tausta lajista ja hänen virhettään kukaan ei ollut koskaan korjannut. On helppoa ajaa aina samalla tekniikalla sitä hirveästi miettimättä, tiedän tämän varsin hyvin omalta kohdaltani. Syyllistyin nimittäin alimpana olevaan virheeseen useiden vuosien ajan. Ja polkeminen minusta tuntui täysin normaalilta 🙂
Viime kerralla puhuin hieman musiikista ja tunnelman luomisesta tunnilla, mutta muistakaa että tekniikka on tunnin tärkein elementti – sitten kun tekniikka osataan voidaan turvallisesti lisätä vastuksia ja tempoja… ja keskittyä fiilistelyyn! Ja aloittelijat muistakaa: seisten polkeminen vaatii muutaman kerran totuttelua.
Joten jos olit aloittelija niin ota näistä tiedoista kaikki irti, edistyneemmät polkijat herätelkää itseänne ja miettikää näitä seuraavan kerran polkiessanne:

5. Hartiat valuvat korviin

Tätä huomaa enemmän miehillä kuin naisilla ja kaikilla tätä ilmenee sitä enemmän mitä väsyneemmäksi tunnin aikana tullaan. Pidä koko ajan hartiat rentoina painettuina alas, älä tuo painoa käsille. Seisten polkiessa älä nojaa käsiin vaan tuki asentoon tulee keskivartalosta ja kädet ovat vain kevyesti tangossa tasapainottamassa asentoa.

4. Polven sisä- tai ulkokierto

Olemme polkiessemma helposti ns. oikea- tai vasenjalkaisia, eli seuraamme biittiä aina vaikkapa oikealla jalalla. Tällöin tämän jalan liike voimistuu ja voimistuessaan osalle ihmisistä se aiheuttaa polven lievää ulkokiertoa, toisille taas se voi aiheuttaa lievää sisäkiertoa. Pyri vaihtelemaan jalkaa tunnin aikana millä seuraat biittiä ja seuraa aina että polvilinjat pysyvät samassa linjassa varvaslinjan kanssa.
spinning pyörän asetukset 4

3. Ohjaajan katsominen koko ajan

Monesti ohjaajaa katsotaan koko tunnin ajan, tällöin niska joutuu turhaan rasitukseen. Toki ohjaajalle on mukavaa että häntä välillä katsotaan, mutta niskakipujen estämiseksi suuntaa katse n. 3 metriä eteenpäin lattiaan – näin saat selän ja niskan normaaliin luonnolliseen linjaan. Tämän ja ”hartiat valuvat korviin”-virheen välttämisellä spinning ei jumita niskoja enää esim. pitkän näyttöpäätteellä istutun päivän jälkeen.

2. Paina-nosta polkeminen

Tätä ”Paina-nosta”-ohjetta on monesti viljelty tunneilla kuvaamaan sitä, ettei polkemisessa ole kyse pelkästään painamisesta, vaan että myös nostamisvaihetta tulisi tehdä aktiivisesti. Kuitenkin tämä ohje luo nimenomaan taas sellaisen mielikuvan, että polkemisessa on kaksi vaihetta: painaminen ja nostaminen. Todellisuudessa polkeminen jakaantuu useampaan vaiheeseen ja työn tekeminen jatkuu tasaisen pyörittävän liikkeen mukaisesti. Puhutaankin monesti neljästä vaiheesta, jotka tulee huomioida polkutekniikassa (ks. kuva alla). Paina-nosta polkeminen näkyy helposti epätasaisena voimantuottona ja pomppimisena satulassa tai seisten.
spinning pyöritystekniikka

1. Satula on liian matalalla

Välillä näkee satuloita myös liian korkealla (lantio monesti keinuu, kun joudutaan painamaan alavaiheessa enemmän), mutta liian mataliin satuloihin törmää päivittäin. Väitän että suurin osa myös ulkona polkevista pitää satulaa aivan lian matalalla. Tällöin luomme paljon painetta polven etuosalle ja emme pääse aktivoimaan reisien molempia puolia tehokkaasti. Monesti spinning-tunneilla neuvotaan satulan korkeuden säätö seisomalla pyörän vieressä, mutta hienosääntö olisi aina tehtävä satulassa. Satulassa korkeutta voit testata seuraavasti:
Laita toinen jalka kiinni polkimeen ja toisen jalan kantapää polkimelle. Ota hyvä ajoasento ja lähde pyörittämään hitaasti taaksepäin niin ettei lantio lähde keilumaan. Pysyikö kantapää kiinni polkimessa? Tällöin luultavasti satulasi oli liian matalalla. Eli useille parhaiten toimivassa satulan korkeudessa kantapään tulisi kevyesti irrota polkimesta, nyt kun asetamme päkiän polkimeen polvi ei kuitenkaan pääse ikinä suoristumaan ja pääsemme hyvään voimantuottoon.
Huomio aina kuitenkin se ettet nosta satulaa niin korkealle että lantiosi joutuu heilumaan alaspainalluksessa. Mikäli muutat satulasi korkeutta, muista että totuttelu uuteen asentoon vie oman aikansa (varsinkin silloin kun virhettä on jatkunut pitkään).
Jalan kulma tulisi olla n. 145-155 astetta. Kuvassa vasemmalla Spinner-manuaalin ohjeen kuva polven kulmasta ala-asennossa ja oikealla kuva erään triathlonistin polvikulmasta:
spinning satulan korkeus
Bonuksena satulan etu-takasuunnan sääntö:
Kun jalat ovat vaakasuorassa tulisi polvesta pystysuoraan piirrettyn viivan (ns. luotilanka) osua suoraan polkimen keskelle.
spinning pyörän asetukset 3
 
Spinnailun iloa kaikille, kokeilkaa säätöjänne ja heittäkää kommentteja tai jakakaa omia kokemuksianne alle!
-Jarno 

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment