Home BlogiVierailevat blogaajat Nyt kesäkuntoon …vai ikuiseen kuntoon?

Nyt kesäkuntoon …vai ikuiseen kuntoon?

by Jarno Harkonen
Nyt kesäkuntoon …vai ikuiseen kuntoon?

Kesä lähestyy kovaa vauhtia (tai säistä päätellen on jo hyvinkin täällä!) ja monesta paikasta voi lukea ”viime hetken vinkit kesäkuntoon”. Itsekin annoin kommentteja tähän aiheeseen liittyen Kaisa Kärkkäisen blogiin Novelleen: Kesäkuntoon
En anna tässä, enkä tuossakaan jutussa teille avaimia käteen siihen, miten pääset nyt ja tässä ja heti kesäkuntoon. Miksi? Koska en tuota ajatustapaa parhaana mahdollisena lähestymistapana, eikä mikään yllättäen tapahdu ihan hetkessä. En halua olla valmentaja, joka tarjoaa pikadieettejä ja nopeita lyhyen tähtäimen ratkaisuja. Tällaiset ”kuurit” monesti eivät aiheuta yhtään pidemmän aikavälin tuloksia, vaan nopean kuurin jälkeen palataan takaisin alkutilaan… tai jopa huonompaan. Pikadieetillä paino putoaa pääasiassa nesteistä ja siinä voidaan tuhota myös jonkun verran lihasta, kun paino palaa takaisin samalle tasolle olemme entistäkin huonommassa kunnossa menetettyämme kropasta lihasta.
Näen tilanteen niin, että muutosten pitäisi olla jokaiselle meille omakohtaisesti sopivia ja pysyviä. Niiden tulee myös alkuun olla riittävän pieniä, jotta jokainen pystyy ne ilman suurempia ponnisteluja toteuttamaan. Kun pienet asiat saadaan onnistumaan pystytään helposti luomaan ns. positiivinen onnistumisen kehä, joka ruokkii itse itseään. Havaitsemme pienistä muutoksista positiivisia vaikutuksia, jolloin jatkamme niitä ja innostumme tekemään lisää pieniä muutoksia. Tällöin ne myös helposti jäävät meille hyväksi ja terveelliseksi elämäntavaksi. Badam – mission accomplished!

 

Kuinka moni meistä voisi lisätä liikettä päiväänsä? Jokainen. Enkä nyt tarkoita yhtä ”täsmäliikuntatuntia” kuntokeskuksessa, vaan vaikkapa ihan käsien pyörittelyä kotona kävellessäsi olohuoneesta keittöön, selkärangan pyörittelyä kahvilan jonossa, rappusten valitsemista hissin sijasta. Kuinka moni ajaa ympäri kauppakeskuksen kauppahallia vain spotatakseen sen lähimmän parkkiruudun, ihan vain sen takia ettei tarvii kävellä sitä 30 metriä?
Niin. Niin minä ajattelinkin.
Meidän tulisi ymmärtää että kaikki liike on liikuntaa. Monesti perustelemme itsellemme että ”3h jumppaa viikossa tekee minusta hyväkuntoisen” ja annamme itsellemme luvan maata sohvalla lopun ajan. Kolme tuntia täsmäliikuntaa on n. 1,8% viikostasi, se mitä teet tuona 98,2%:na ajasta määrittää sinua todella paljon. ”Arkiliikunta on tärkeää” -lause on kaikille tuttu, valitettavan harva kääntää sen käytäntöön. Olen todennut monessa kuntoprojektissa arkiliikunnalla olevan aivan järkyttävän positiiviset tulokset ihmisten mm. hyvinvointiin, kehon aineenvaihduntaan, liikkuvuuteen, unen laatuun, rasva-aineenvaihduntaan ja peruskuntotason kehittämiseen.
Pitäisikö sitä sitten tehdä enemmän?
Niin. Niin minä ajattelinkin.
Mitä sitten voit tehdä päivittäin? Voit olla kyykyssä. Voit roikkua. Voit pyöritellä käsiä, ranteita, selkärantaa, nilkkoja… Voit nousta päkiöillesi, voi puristella käsiä yhteen, voit ravistella jalkojasi, voit ottaa muutaman juoksuaskeleen ihan vain huvin vuoksi, voit hypähdellä, venytellä jne.. Vaihtoehdot ovat aivan loputtomia. Ihan missä vain. Ihan milloin vain. Ihan miten paljon vain!
Miksi vanhemmat menevät leikkipuistoon näpyttämään kännyköitään, miksi he istuvat HopLopissa kahvilla tai kotona läppäri sylissä? Leikkikää lasten kanssa, hyppikää ja iloitkaa. Lapset nauttivat tästä älyttömästi ja saat itse aivan loistavan toiminnallisen harjoittelun treenin! Uskalla olla se ”hullu vanhempi”, joka telmii lastensa kanssa puistossa ja vetää leukoja keinutelineessä – niin minäkin teen.

Lapsia voi käyttää myös hyvin lisäpainoina, tässä 22kg extraa omaan leuanvetoon 😉

Jätettäisiinkö seuraavalla kerralla ne Facebookit surffaamatta siellä puistossa?
Niin. Niin minä ajattelinkin.
Jos tunsit pienen piston sydämessäsi, niin älä huolehdi. Tarkoitus ei ollut syyllistää sinua, vaan ehkäpä vähän herätellä siihen miten sinä ja lähimmäisesi voivat voida paremmin! Eli ota vinkit käyttöön ja testaa miten ne vaikuttavat omalla kohdallasi.
Jumpata voi missä vain, kehonpainoharjoittelu on tähän aivan loistava väline. Vinkkejä kehonpainoharjoitteluun ja lenkkipolulla/leikkipuistossa/kotona tehtävään harjoitteluun löytyy mun kirjoittamasta Kesätreeniohjelma kehonpainolla -jutusta. Käykää kurkkaamassa ja kokeilkaa, sieltä löytyy vinkkejä niin aloittelijoille kuin edistyneemmillekin!

kesätreeni leuanveto 2Kuvaa tekemästäni kesätreeniohjelmasta

Kuten Ido Portal sanoi ”Just f**king move!” 😉
Hyvää kesän alkua kaikille ja pidetään fiilis ja liike positiivisena niin saamme varmasti hyviä tuloksia!

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment