Home BlogiVierailevat blogaajat Luonnollinen liikkuminen: mitä, miksi, miten? – osa 2

Luonnollinen liikkuminen: mitä, miksi, miten? – osa 2

by Eveliina Christoforou

Voit lukea ensimmäisen osan blogista täältä: Luonnollinen liikkuminen: mitä, miksi, miten? – osa 1
Ensimmäisessä osassa vastasimme mm. kysymyksiin siitä mitä luonnollinen liikkuminen on, kuka sitä voi harrastaa ja miksi juuri sinun pitäisi MovNattaa? Jatkamme tästä.

movnat 2 - split squat balance walk

Split squat balance walk liukkaalla penkin selällä. Tämä on vähän kuin askelkyykkykävely, mutta askeleet ovat lyhempiä. Tasapaino ja yleisesti kehonhallinta kohentuu, kun tämä liike suoritetaan kapealla (ja korkeammalla kuin maan tasalla) alustalla. Voit kuljettaa myös jotain sopivan painavaa, kuten kiven, jolloin liike tuntuu hyvin myös jaloissakin.

MISSÄ VOI HARRASTAA LUONNOLLISTA LIIKKUMISTA?

Mietit ehkä, että luonnollista liikkumista voi harrastaa vain metsässä, mutta… Luonnollista liikkumista voi harrastaa missä tahansa! Ulkotiloissa, mutta myöskin sisätiloissa. Ihmettelet varmaan, miten luonnollista liikkumista voi harrastaa sisätiloissa… Vastaus on: juuri niin kuin ulkotiloissakin. Monelle ihmiselle on varmaan korkea kynnys lähteä ulos, maailman nähden, juoksemaan paljain jaloin, kiipeämään puuhun, hyppimään kiveltä toiselle tai tasapainoilemaan kaatuneella puun rungolla puron yli. Jos olet seikkailunhaluisella tuulella, ole hyvä ja poistu etuovestasi! Jos et kuitenkaan ole valmis kohtaamaan maailman kommentteja, niin voit yhtä hyvin harjoitella jopa oman kodin turvassa! Välineitä ei hirveästi tarvita, vain lapsen mielikuvitus riittää. Kysy vaikka ideoita lapsiltasi!

movnat 5 - broad jump

Polvet tuodaan rintaan broad jump aikana. Hyppäämällä korkeammalle, sen sijaan että hyppäät suoraan eteenpäin, takaat tarkan ja vakaan laskeutumisen. Näin saat myös enemmän pituutta hyppyysi.

MITEN VOIN SISÄLTÄÄ MOVNATTIA OMAAN HARJOITTELUUN

Riippuen tavoitteistasi, aikataulustasi ja siitä miten paljon tykkäät luonnollisesta liikkumisesta voit harrastaa sitä ihan vähän, sisällyttämällä sitä alkulämmittelyysi, tai enemmän harjoittelemalla pääsääntöisesti luonnollisen liikkumisen tyylillä. Alkulämmittelyssä on tärkeätä muistaa kyseisen session tavoitteet ja liikkeet. Alkulämmittelyn liikkeiden tavoite on valmistella kroppasi pääharjoitteluun, joten valitse siihen sopivat liikkeet. Esimerkiksi, jos pääharjoittelusta löytyy muscle up:ja voit alkulämmittelyyn sisällyttää leuanvetoja myötäotteella. Leuanveto jäljittelee muscle up liikettä, mutta on kuitenkin vähemmän intensiivinen, joten se valmistaa kroppaa hyvin pääharjoittelua varten. Leuanveto ja muscle up liikkeet ovat iso osa kiipeilytekniikoita, joita käytetään myös luonnollisessa liikkumisessa. Toinen vaihtoehto on harjoitella samaa kropan aluetta, mutta käyttämällä täysin eri liikettä. Esimerkiksi, invertoidussa ryömimisliikkeessä oletetaan, että olkanivelet ovat aktiivisesti käytössä juuri kuten pitäisi olla deadhang:ssä tai leuanvetovariaatiossa. Jokaisella liikkeellä pitäisi olla selvä tarkoitus. Varmista myös, että liikkeet eivät ole ristiriitaisia keskenään. Älä käytä “keinumista” lämmittelyn aikana, joka johtaa selkärangan fleksioon, jos aiot suorittaa maastavetoliikkeen kehittääksesi voimaa. Maastavedon aikana haluamme säilyttää neutraalin selkärangan tai pitää sitä hieman ojentuneena, mutta ei taivutettuna.
Jos haluat harjoitella pääsääntöisesti luonnollisen liikkumisen kautta, voit esimerkiksi harjoitella luonnollisen liikkumisen eri muotoja ja tekniikoita. Session lopussa voit valita muutaman niistä muodoista ja tekniikoista luodaksesi niin sanotun “combon”. Valitse esimerkiksi 3-5 eri liikettä ja suorita kaikki peräkkäin tauotta korkealla intesiteetillä. Voit toistaa radan x kertaa tai x minuuttia. Alla olevassa videossa Erwan Le Corre suorittaa edistyneen tason comboa. Linkkejä löytyy MovNat sivuilta enemmänkin. Voit löytää juuri sinun tasoosi sopivan!

YHTEENVETO

Ihmislaji on liikkunut satoja tuhansia vuosia ihmisille ominaisilla tavoilla ja tekniikoilla. Tarkka muoto riippuu mm. maastosta ja tilanteesta. Nyt sinäkin voit oppia liikkumaan näillä tavoilla ja tyyleillä MovNatin kautta. Jos haluat enemmän ohjausta, voidaan käyttää luonnollista liikkumista personal training merkeissä. Jos tykkäät ryhmäasettelusta, pienryhmäohjaus voisi olla sopivampi sinulle. Sitä voi myös oppia ja harrastaa etävalmennuksen kautta. Luonnollinen liikkuminen antaa sinulle valmiudet sopeutua mahdollisimman hyvin jokaiseen tilanteeseen.
Tämä on sitä todellista toiminnallista harjoitelua. Kehosi osat oppivat miten niiden on tarkoitus toimia yhdessä MovNat harjoittelun aikana. Muita tärkeitä aspekteja luonnollisessa liikkumisessa ovat luovuus, hauskan pitäminen ja liikkumisen nautinto. Välineitä ja varusteita et hirveästi tarvitse harrastaaksesi luonnollista liikkumista. Minimaalisuus on ydin. Käytä mielikuvitustasi ja sitä mitä löydät luonnosta tai ympäristöstäsi. Nämä voisivat olla puun runko, painava kivi, kaveri, lapsi tai jopa koiran ruokapussi!

movnat 6 - have fun

Muista leikkiä ja pitää hauskaa!!!


Paljain jaloinkaan ei tarvitse lähteä ulos, jos ei halua. Hyvä vaihtoehto ovat paljasjalka- tai minimalistiset kengät. Esimerkiksi hauskan ja oudon näköiset Vibram Fivefingers tai konservatiivisemmat Vivobarefoot ja Feelmax kengät. Paljon ei myöskään tarvitse maksaa kengistä, mutta valitse mieluiten kengät, joiden pohja on ohut ja tasainen. Mitä tasaisempi ja ohuempi, sitä parempi. Paitsi talvella Suomessa asuville! Normaali lenkkareillakin voi kuitenkin harrastaa MovNattia, mutta jäät paitsi keholle tärkeästä asentoaistista.
Muista pitää hauskaa ja leikkiä myös! Leikkiminen ei ole vain lapsille tarkoitettu. Oikeasti! Mistä tiedät, saatat löytää uuden harrastuksen jota voit myös lapsesi kanssa harrastaa. Edistä omaa ja perheesi hyvinvointia käytännöllisellä luonnollisella liikkumisella.
-Eveliina
www.functionalwellbeing.fi
www.facebook.com/FunctionalWellbeing
@FuncWell

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment