Home BlogiVierailevat blogaajat Luonnollinen liikkuminen: mitä, miksi, miten? – osa 1

Luonnollinen liikkuminen: mitä, miksi, miten? – osa 1

by Eveliina Christoforou

Me kaikki tunnemme sen yhden ihmisen, joka juoksee paljain jaloin metsässä, kiipeää puita pitkin kuin apina, hyppää ympäriinsä kuin lapsi ja ryömii mudassa kuin sotilas… Vai tunnemmeko? Outoa? Ehkä. Mutta kysymys on, pitäisikö sinunkin tehdä niin?
Sinullahan on jo kuntosalijäsenyys ja käyt salilla muutaman kerran viikossa tai jopa joka päivä. Varmasti tämän pitäisi riittää, eikö niin? Ei välttämättä. Tänään puhutaan luonnollisesta liikkumisesta. Mitä luonnollinen liikkuminen on? Kenelle se sopii? Miksi sinun pitäisi liikkua luonnollisesti? Missä sitä voi harrastaa ja miten sinä voit sisällyttää luonnollista liikkumista omaan harjoittelurutiiniisi.

movnat 1 - foot hand balance

Foot-hand balance kaatuneella puun rungolla. Erinomainen tasapainoiluliike, jossa erityisesti keskivartalo joutuu koville. Aloittelijat voivat aloittaa maassa. Kokeneemmat voivat vähitellen suorittaa liikkeen korkeammilla ja kapeammilla paikoilla.

MITÄ LUONNOLLINEN LIIKKUMINEN ON?

Luonnollisessa liikkumisessa, tai MovNatissa, tehdään juuri sitä. Harjoitellaan liikkeitä, jotka ovat ihmiselle luonnollisia. Liikkeitä, jotka ovat muutenkin suuri osa elämäämme, mutta joita ei välttämättä huomata jokapäiväsessä arjessamme. Luonnollinen liikkuminen myöskin kuvastaa esi-isiemme tapaa liikkua kivikauden aikana. Toisin sanoen, liikumistavat, joita harjottelemme MovNatissa ovat ihmisille luonteenomaisia. Luonnollisen liikkumisen harjoittelun aikana nämä ihmisille ominaiset taidot kohentuvat ja niitä voi soveltaa moniin eri tilanteisiin normi elämässä. Tämä harjoittelutyyli on sekä haastavaa että hauskaa. Luonnolliseen liikkumiseen kuuluu mm. paljasjalkajuoksua, neljällä raajalla liikkumista, kiipeämistä, kantamista ja heittämistä, sekä hyppäämistä ja tasapainoilua. MovNat on Erwan Le Corren perustama systeemi, joka sisältää näitä yllä mainittuja luonnollisia liikkumistyylejä ja pyrkii inspiroimaan ihmisiä liikkumaan luonnollisesti.

KUKA VOI HARRASTAA LUONNOLLISTA LIIKKUMISTA?

Luonnollista liikkumista voi harrastaa melkein kuka tahansa, riippumatta heidän fyysisestä kunnostaan, koska luonnollinen liikkuminen on sovellettavissa kaikille. Harjoituksien vaikeusasteen pystyy muuntamaan jokaiselle sopivaksi, joko helpottamalla tai vaikeuttamalla liikettä. Tämä takaa sen, että harjoitus on jokaiselle osallistujalle sopiva ja turvallinen, mutta myöskin hauska. Luonnollisen liikkumisen harrastajiin kuuluu mm. lapsia, liikunnan aloittelijoita, kokeneempia liikunnan harrastajia, kilpaurheilijoita ja jopa mummoja ja vaareja! Mikä sinun tekosyysi on, jos kerran mummotkin MovNattaa?

MIKSI SINUN PITÄISI MOVNATTAA?

movnat 4 - sliding swing up

Heilauttamassa jalkaa eteenpäin sliding swing up aikana. Tämä on yksi MovNat:n kiipeily tekniikoista.


Vauvat liikkuvat luonnollisesti ihan vaistonvaraisesti, eikä sitä yleensä tajuta, että vauvan konttaaminen, pyöriminen ja keinuminen, kiipeileminen ja tasapainoilu antaa heille kunnon perustukset elämään, jossa liikkuminen sujuu vaivatta. Nykyajan yhteiskunnassa kuitenkin lapsi, jonka olisi pitänyt olla terve ja liikkua hyvin, liikkuu yhä vähemmän ja ongelmia liikkumisessa ilmenee yhä enemmänkin. Tämä johtaa siihen että aikuiselämässä liikutaan vielä vähemmän ja kipu, loukkaantumiset yms. valtaavat elämämme. Paras ehkäisy (tai hoitokeino) tähän on monipuolinen liikkuminen, jossa kropan kaikki osat liikkuvat yhtenäisesti. Se, että ihminen käy tunnin päivässä salilla ja istuu salilaitteissa, joissa vain yksi osa kropasta liikkuu, ei oikein auta, jos koko muukin päivä on mennyt siihen istumiseen. Tietysti, on sekin varmaan parempi kun ei mitään! Arkeen pitää sisällyttää “hyötyliikuntaakin”, jonka avulla taistellaan istumisen mukanaan tuomia ongelmia vastaan. Hyötyliikuntaa voidaan saavuttaa luonnollisen liikkumisen kautta erinomaisesti. Ihmisille luontaisia liikkumismuotoja ja -tekniikoita saatat tarvita missä ja koska tahansa, rippumatta ympäristöstäsi. Näitä tulee käytettyä arjessa, mutta mahdollisesti myös vaaratilanteissa.
Oikea tekniikka on se, mihin harjoitteluissa pyritään, varsinkin sen takia, kun MovNattiin sisältyy tietynlaisia riskejä. Oikealla tekniikalla vähennät loukkaantumisriskiä ja treenaat tehokkaasti. Opit liikkumaan energiatehokkaalla tavalla ja liikkumisesi laatu paranee samalla. Luonnollisen liikkumisen harjoittelulla on myös hyötyjä loukkaantumisien ehkäisyyn.
movnat 3 - tripod transition

Tripod transition. Liike, jota voi harjoitella monella eri tavalla. Tripod transitionia voidaan käyttää astuessa alas matalammalle tai ylös korkeammalle paikalle.


Toinen syy, miksi sinun pitäisi liikkua luonnollisesti on, että kroppasi kaikki osat oppivat toimimaan yhtenäisesti. Jos esimerkiksi salilla harjoittelet pääsääntöisesti laitteilla, tai vapailla painoilla, mutta harjoittelemalla enimmäkseen “isolated” liikkeitä, jossa vain yksi osa kropasta liikkuu, kuten hauiskääntö, niin sinulla todennäköisesti tulee vaikeuksia vastaan, jos joudut tekemään jotain missä kaikki kropan osat toimivat yhdessä. Harjoittele pääsääntöisesti “compound” liikkeitä, jotta kroppasi oppii toimimaan yhtenäisesti. Compound liikkeitä, joissa enemmän kuin yksi osa kropasta liikkuu samanaikaisesti voi harjoitella salillakin tai kotona omalla kehonpainolla, mutta näitä liikkeitä voi harjoitella erinomaisesti myös luonnollisen liikkumisen kautta, jolloin saat koko harjoittelusta enemmän irti sekä fyysisesti, että henkisesti.
Osassa kaksi tutustumme mm. siihen missä voit harrastaa luonnollista liikkumista ja kuinka voit sisällyttää sitä omaan harjoitteluusi!
-Eveliina
www.functionalwellbeing.fi
www.facebook.com/FunctionalWellbeing
@FuncWell

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment