Home BlogiVierailevat blogaajat Kuinka selvitä uuden vuoden lupauksista?

Kuinka selvitä uuden vuoden lupauksista?

by Jarno Harkonen

Taas mennään siinä vaiheessa vuotta kun mietitään ”ensi vuonna teen sitä ja tätä, laihdutan 10kg, pidän tipattoman tammikuun, treenaan enemmän ja paremmin”. Salit ja ryhmäliikuntatunnit pursuavat liitoksistaan. Kaikki ovat päättäneet että ”nyt se tapahtuu, nyt pääsen kuntoon!”. Helmikuussa se sitten taas hiljenee.
new years resolution
Pidetään tipaton tammikuun, helmikuun ekoina päivinä ryypätään sitten senkin edestä. Käydään hirveällä tohinalla salilla, lenkissä, pumpissa, pampissa, zumbassa, bumbassa, joka päivä ja tietysti T-Ä-Y-S-I-L-L-Ä. Kuntoonhan on päästävä heti! Itselle täytyy antaa rankaisu siitä,  että ollaan löysäilty viimeiset kuukaudet tai vuodet. Kahden viikon päästä sekin into lopahtaa. Yleensä joko siihen, että kroppa sanoo sopimuksen irti, tai sitten pää sanoo sopimuksen irti ja sohvanpohjalla makoilu tuntuu huomattavasti paremmalta vaihtoehdolta.
Sitten toistetaan sama rumba ensi vuonna, tosin jotkut toistavat sen vähän ennen kesää kun pitää päästä ”rantakuntoon”.
Kuinka sitten selvitä kaikesta tästä?
Kuinka tietää minkä dieetin valita?
Miten sitä sitten pääsisi heti kuntoon?
Järjellä. Älä mieti dieettejä, mieti ennemmin elämäntapaa. Ei pääse, sorry vaan tämä on vain karu totuus 😉 Tässä kuitenkin omat vinkkini siihen, mitä tarvitset, että oikeasti onnistut siinä mitä ikinä lupaatkin:

1. Unohda diettit

”No mutta kun sillä 5+2:sella laihtui kummin kaiman serkku 30kg”, joo.. kuten myös USA:lainen professori laihtui syömällä kuukauden Cupcakeseja. ”Suosikki”-dieettieni joukkoon kuuluvat myös shampanja+kanamuna dietti ja kaalikeittodieetti …ja kyllä työkaverit kiittävät (valitettavasti esim. jälkimmäistä jouduin todistamaan aikanaan toimistotöissä).
Mitäs jos vaikka kokeiltaisiin tätä toimivinta diettiä ikinä 😉 :
shitty food diet
Kaikki ihmedieetit ja nopeat painonpudotukset ovat tuomittu valitettavasti epäonnistumaan, yleisin kierre on tämä: 1. otetaan joku dieetti 2. pudotetaan nopeasti vaa’an mukaan painoa (todellisuudessa suurin osa on kehosta poistunutta nestettä ja myös jonkun verran tuhottua lihasta) 3. jojotetaan paino takaisin kun normaalit elämäntavat palautuvat. Lopputulos: päästään samaan painoon, mutta lihasmassan määrä on vähentynyt.
Sopiva painonpudotuksen määrä on esimerkiksi 500g/vko, eli 2kg kuukaudessa. ”Mutta kun mä haluan pudottaa 10kg heti”…. katsoppas vielä yllä olevaa kappaletta. Mietitäänpäs sitä että 2kg/kk on 24kg vuodessa, aikamoinen määrä, eikö? Sitten kaikilla ihmedieeteillä ollaan jojoiltu 5 vuotta ja ollaan vain saatu lisää painoa. Mitäs jos tällä kertaa otettaisiin rauhassa ja pienillä, kestävillä muutoksilla?
Perusasiat kuntoon: Syö säännöllisesti, syö paljon kasviksia, huolehdi proteiininlähteistä, nauti riittävästi vettä, huolehdi laadukkaiden rasvojen saannista, vältä valkeaa viljaa ja sokeria…
Muistutuksena myös monille että rasvojen karsiminen totaalisesti ruokavaliosta ei ole tie laihdutukseen, vaan niitä tulee saada riittävästi että elimistö toimii oikein ja rasva-aineenvaihdunta saadaan pelaamaan.
Liian suuri ruuan määrän vähentäminen + treenimäärän kova lisääminen takaa sen, ettei kehitystä ja palautumista pääse kunnolla tapahtumaan. Kun liikut niin tarvitset myös ravintoa, joten pidä huoli siitä että kehosi saa riittävästi sitä kehityksen takaamiseksi. Ja uskokaa pois… silloin myös rasva palaa paremmin, kun elimistö toimii kunnolla, eikä ole säästöliekillä älyttömän dieettamisen johdosta.
Allaoleva kuva myös hyvin selkeyttää asioita, tosin ensimmäisen kuvan kohdalla monella ruokavalio+painoharjoittelu vaihtavat paikkaansa. Eli jos haluat kiinteytyä ja pudottaa painoa on lihaskuntoharjoittelu merkittävämässä roolissa, kuin pelkkä pitkäkestoinen aerobinen harjoittelu. ”Rasvanpolttotreenistä” voidaankin sitten puhua toinen kerta uuden blogitekstin verran…
IMG_2220

2. Aloita rauhassa

Jos kehosi ei ole tottunut treeniin, niin siihen ei auta se että joskus 2 vuotta sitten treenasit kovaa. Keho tarvitsee ”sisäänajoa” ja rauhallista starttia… ei välttämättä ole järkevin idea mennä sinne BodyPump tunnille puolen vuoden jälkeen ja ladata ennätyspainot tankoon. Sitten ei pystytäkään tekemään mitään seuraavaan viikkoon ja ehkei se uusi pumppituntikaan enää houkuttele.
Et ole juossut pitään aikaan? Aloita kävelylenkeillä tai sauvakävelyllä. Et ole käynyt salilla pitkään aikaan? Aloita pienillä painoilla ja pienemmillä sarjamäärillä. Muista venytellä, muista lämmitellä, muista jäähdytellä. Rakenna progressiota rauhallisesti ja ala lisäämään liikuntamääriä, tämän jälkeen voit lisätä kestoja ja lopulta myös tehoa.
..ja sitten menen salille ja vedän 2h punttisetin! Älä. Pidä ennemmin salitreeni n. 45-70min pituisena, jolloin kehon hormoonitoiminta toimii optimaalisesti ja ei päädytä lihasta tuhoavaan vaiheeseen.

3. ”Just ***king move!”

Otsikko pöllitty Ido Portalilta, lyhyesti, ytimekkäästi ja kaunistelematta esitetty totuus. Kävele portaat. Nouse työpisteeltä välillä seisomaan ja kyykkää, kierrä rankaa, heiluttele käsiä. Ole syväkyykyssä päivittäin. Roiku. Nouse välillä sohvalta, tee muutama vatsalihas, punnerra, kyykkää. Pyörittele ranteita, nilkkoja, käsiä, jalkoja, selkärankaa useasti päivässä. Kaikki liike on liikuntaa, tulemme hyväksi siinä mitä teemme: olipa se sitten istumista tai monipuolista liikettä.
Mietitäänpä sitä, että voidaanko tunnin täsmätreenillä 3krt viikossa korvata sitä, että istumme vaikkapa 10-14h päivässä? Haluatko todisteita istumisen vaaroista? Tutustu Luomuliikunta-kirjaan, jossa tätä on tutkittu.

4. Älä ole itsellesi liian ankara

Ei kannata karsia heti kaikkea, pienet askeleet vievät paremmin perille. Mutta älä myöskään lannistu siitä jos lipsut välillä suunnitelmista – se on vain elämää. Ota rennosti, pidä hauskaa ja nauti tuloksista kun saat liikunnan ja paremman syömisen osaksi normaalia elämääsi. Ja muista sitä että välillä saa ja pitääkin herkutella 😉
”Repsahduksen” jälkeen palaa kuitenkin alkuperäiseen suunnitelmaasi. Moni tässä vaiheessa päättää jättää homman kesken. Pidä huoli ettet se ole sinä.
Hyvällä fiiliksellä uuteen vuoteen 2014! Hyviä treenejä ja onnistumisia kaikille!
-Jarno
PS. Kirjoitin viime vuonna omalle sivulleni siitä, ettei kannata välttämättä tehdä lupauksia, vaan suunnitelma. Voit lukea tekstin täältä:
Älä tee uudenvuodenlupausta – tee suunnitelma

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment