Home Blogi Tammikuu ja täydet tunnit

Tammikuu ja täydet tunnit

by Kerttu-Liisa
Tammikuu ja täydet tunnit

Tammikuu ja ihmisten jokavuotinen terveysinnostus on taas täyttänyt tunnit ääriään myöten. Ohjaajan kannalta on tietenkin hyvin palkitsevaa, kun asiakkaita on ylenmäärin, ”parhaassa” tapauksessa kaikki eivät mahdu edes mukaan. Toisaalta myös ensikertalaisia on paljon ja se tuo mukanaan omat haasteensa.

 

Onko täällä ensikertalaisia?

Miten hyvä ohjaaja sitten huomioi ensikertalaiset tunnilla? Riittääkö, että kysyy asiaa ja sen jälkeen ohjaa tunnin tavalliseen tapaan. Mielestäni ei. Tunnin sisältöä ei sinänsä pidä ruveta muuttelemaan asiakkaiden mukaan – tunnin tulee olla sellainen, joksi se on lukujärjestyksessä määritelty. Tyypillisesti liikuntaa aloittelevat kaipaavat reilusti tekniikkaohjeita. Kannattaa tarkkailla erityisesti näiden asiakkaiden tekemistä ja antaa vinkkejä sen mukaan. Toki ihan perusohjeillakin on näin vuoden alussa tilausta ja ne on hyvä kerrata säännöllisesti. Tärkeää on esim. sanoa, missä minkäkin liikkeen tulisi tuntua ja miksi se tehdään kuten tehdään. En ole ikinä saanut vakkarijumppaajiltakaan palautetta, että kertoisin liikaa tekniikasta – päinvastoin. Itse pyrin mahdollisuuksien mukaan ottamaan kontaktin ensikertalaisiin vielä tunnin päätyttyä. Kysyn, miten treeni meni ja saitko sen, mitä tulit hakemaan. Lopuksi huikkaan usein, että nähdään seuraavalla kerralla. Ja kas kummaa usein näin käykin 🙂

Omilla tunneillani haluan myös aloittelijoiden kokevan, että he kuuluvat tasavertaisesti treeniryhmään. Pyrin välttämään jaottelua tyyliin: ”Tee näin, jos olet ekaa kertaa ja muut voivat tehdä näin.” Tarjoan toki vaihtoehtoja, mutta korostan mieluummin jokaisen omaa treeniä ja sen juuri päivän treenifiilistä. Myös konkarit saattavat tarvita välillä kevyempiä vaihtoehtoja ja haluan jokaisen ymmärtävän, että kannattaa kuunnella itseään eikä väkisin vääntää kovaa, jos ei siltä tunnu.

 

Ettekä sitten lähde hiihtelemään mihinkään etuajoissa!

Tuntien ollessa täynnä ohjaajan on tärkeää muistaa jämäkkyys. Asiakkaat tulee ohjeistaa asemoitumaan saliin oikein, jotta kaikki mahtuvat. Pumppitunnilla ei saa alkaa kuljettelemaan välineitä paikoilleen kesken kaiken, tämä tehdään yhdessä vasta tunnin päätyttyä. Vinkki! Laita valot pois vatsalihasbiisin alkaessa ja komenna asiakkaat paikoilleen oman maton päälle. Toimii ainakin omalla tunnillani joka kerta. Asiakkaita kannattaa muistuttaa saapumaan tunnille ajoissa. Nipo-ohjaajat saattavat jopa laittaa oven lukkoon kellon siirtyessä pykälään, jotta mattimyöhäiset eivät pääse saliin sähläämään alkulämmittelyn aikana. Suosittelen tähän kuitenkin pelisilmää. Tietyillä tunneilla tämä on ihan fine (BP, muut lihaskuntotunnit, jooga, venyttely), mutta jos tunti ei merkittävästi häiriinny, ottaisin myöhästelijätkin mukaan. Toki heille kannattaa ystävällisesti huomauttaa asiasta tunnin jälkeen.

Pumppitunnilla tarvitaan paljon välineitä.

Asiakkaita voi ja kannattaa myös korjata ihan reilusti – sekä yleisesti että yksilöllisesti. Olen välillä spinningissä ihan henkilökohtaisesti kehottanut jotakuta vaihtamaan pyörää, jos ko ajopelistä on kuulunut vinkunaa. Tunnin jälkeen saatetaan tästä tulla erikseen kiittelemään (”Olipa hyvä, että olit tiukkana sen kitinän kanssa!”), eikä pyörän vaihtajakaan yleensä pahastu. Kaikki on tietysti kiinni siitä, miten asian ilmaisee; eihän vika ole asiakkaassa, vaan pyörässä. Fakta kuitenkin on, että täällä Suomessa pidetään säännöistä ja erityisesti niiden noudattamisesta. Suurinta osaa ihmisistä alkaa ärsyttää, jos ohjaaja sallii tunnilla häiritsevää käytöstä kuten vaikka juttelua kesken tunnin. Jumppaan tullaan jumppaamaan ja ohjaaja on sen yhden tunnin ajan ehdoton auktoriteetti.

 

Sinulle saattaisi sopia kuitenkin jokin toinen tunti…

Välillä vastaan tulee väistämättä tilanteita, että asiakas on vain kertakaikkiaan tullut ihan väärälle tunnille. Taitotaso, omat resurssit ja odotukset eivät yksinkertaisesti riitä/kohtaa. Kannattaako asiakkaalle sanoa tästä? Aihe on ainakin minulle melko vaikea. Yritän usein puhua mikkiin yleisellä tasolla siitä, mitä tunnilla on tarkoitus tehdä (spinningissä poljetaan musiikin tempoon, BODYPUMPissa tehdään pitkäkestoista lihaskestävyystreeniä jne.) ja miltä tekemisen pitäisi tuntua (hengästyttää, hikoiluttaa, tuntuu poltetta lihaksissa, tunnin jälkeen kroppa on väsynyt…). Jos tästä huolimatta joku haluaa tulla vaikka flow jooga -tunnille lähinnä pötköttelemään, minkäs teet. Toki asiakkaalle voi yrittää suositella toista tuntia, joka ehkä toimisi paremmin hänen tarkoitusperiinsä. Toisaalta asiakkaalla on oikeus valita tunnit, joilla hän käy ja siihen pitää vain ohjaajana sopeutua. Niin kauan kuin ”erilainen” tekeminen ei häiritse muiden treeniä, menköön.

Näin vuoden alussa minusta on erityisen hienoa huomata, kuinka jotkut vakkariasiakkaatkin intoutuvat kokeilemaan uusia lajeja. Tiedän kokemuksesta, että sitä urautuu todella helposti ja käy vain niillä tutuilla ja turvallisilla tunneilla, joista saa takuuvarmasti hakemansa treenin. Kropan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta olisi kuitenkin ehdottoman tärkeää tehdä välillä myös jotain ihan muuta. Hyviä vinkkejä voi lukea vaikkapa Iran postauksesta Uudenvuodenlupaukset.

0 comment
1

You may also like