Home Blogi Spinning-maraton

Spinning-maraton

by Kerttu-Liisa

Ohjaajilla saattaa olla monta tuntia putkeen, 2-3 taitaa olla yleisin. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että on huomattavasti rankempaa vetää kaksi kovaa tuntia peräjälkeen kuin esimerkiksi neljä kevyempää. Kesällä minulla oli combona 60 minuutin spinning ja BODY COMBAT ja voin sanoa, että olin melko kuollut tuntien jälkeen. Asiaa ei tietenkään yhtään helpottanut se, etten oikein osaa ottaa kevyemmin vaan teen aina kaiken niin täysillä kuin jaksan.
Tänään on ohjelmassa parin tunnin spinning-maraton. Itseäni vähän epäilyttää oma jaksaminen, mutta toisaalta rajojaan on ihan hauska välillä vähän testata! Pitkässä spinning-sessiossa on myös se ongelma, että kroppa puskee hikeä ulos aivan järjettömiä määriä. Toivon mukaan ehdin vaihtaa edes paidan tuntien välillä! Juominen on siis tärkeää. Harkitsin urheilujuomaakin, mutta toisaalta siitä voi mennä maha sekaisin ja sitten menee kyllä kaikki pieleen. Yritän siis pärjätä vedellä ja mahdollisesti juotavalla jogurtilla.
Käytettyäni sykemittaria lähes tunnilla kuin tunnilla täytyy todeta, että spinning on yksi tiukimmista ryhmäliikuntalajeista. Kun jalat lukitaan polkimiin kiinni, tulee tehoa 20-30% lisää, koska myös nostovaiheen voi näin ollen hyödyntää. Myös keskivartalo saa koko tunnin ajan staattista treeniä, koska hyvään polkutekniikkaan kuuluu koonto alaselässä ja vastaavasti tuki (jännitys) vatsalihaksissa. Kädet jäävät tosin vähän hunningolle, joten spinningiin kannattaa yhdistää ylävartalon lihaskuntoharjoittelua.
Spinning sopii hyvin myös aloittelijoille tai ”rytmitajuttomille”, koska aivojaan ei tarvitse vaivata koreografialla. Musiikista kuulee polkutemmon tai jos ei itse sitä kuule, voi ottaa tahtia ohjaajan jaloista. Koska laji on kova, kannattaa polkutekniikkaa käydä harjoittelemassa kevyemmillä tai helpommilla aloittelijoille suunnatuilla tunneilla. Kun tuntee olevansa sinut spinning-pyörän kanssa, ei muuta kuin tykittämään täysillä!
PS. Suosittelen kaikille säännöllisesti spinnaaville lämpimästi klossillisten pyöräilykenkien ostoa. Tekee polkemisesta huomattavasti miellyttävämpää!

1 comment
0

You may also like

1 comment

Kerttu-Liisa syyskuu 22, 2010 - 12:50 pm

Puuh, oli kyllä aika tiukka setti. Ei oikein kroppa ehtinyt palautua yön aikana, kun piti heti aamusta lähteä vetämään pumppia.

Leave a Comment