Home Blogi Les Mills -ohjaajan dilemma: miksatako vai ei

Les Mills -ohjaajan dilemma: miksatako vai ei

by Kerttu-Liisa
Les Mills -ohjaajan dilemma: miksatako vai ei

Taas aletaan olla siinä vaiheessa, että ”uusia” Les Mills -ohjelmia on vedetty kuutisen viikkoa ja miksauskausi alkaa. Meillä Esportilla miksauskauden alkua on aikaistettu erityisesti asiakkaiden toiveesta, ennen veivattiin jopa kaksi kuukautta samaa ohjelmaa. Omasta mielestäni muutos on hyvä, treeni säilyy paremmin tuoreena ja mielenkiintoisena.

Miten rakennan miksauksen?

Pyrin miksaamaan aina omilla tunneillani mahdollisuuksien mukaan, mikäli asiakkaat näin haluavat. Kyselen usein asiakkailta toiveita, minkä biisin he haluavat vaihtoon/säilyttää. Joskus tulee myös ihan spesifisiä toiveita tietyistä biiseistä ja näitä on tietysti aina hauska toteuttaa. Varsinkin BP-tunneilla toivotaan monesti hieman vanhempia kappaleita, joissa on maltillisempi tempo ja ehtii rauhassa keskittyä tekemiseen. Minulla on tällä hetkellä vakkaristi viikossa vain yksi BODYATTACK- ja yksi BODYPUMP-tunti. Periaatteessa voisin omasta puolestani jatkaa nykyiselläkin ohjelmalla, vielä ei ole tullut kyllästymistä.

Valitsen usein miksauksiin biisejä kolmella periaatteella. Ensinnäkin mukaan pitää ottaa aina pari omaa suosikkia tunnelmaa nostattamaan. Sitä on jotenkin itse ohjatessaan ihan liekeissä, kun se ”oma biisi” pärähtää soimaan. Näissä koreografiakin on yleensä helposti opittu, kun suosikkeja tulee veivattua säännöllisesti. Vastapainoksi pyrin kaivelemaan biisejä, joita en ole pitkään aikaan käyttänyt. Erityisesti vanhemmista ohjelmista löytyy monasti unohtuneita helmiä. Kolmanneksi pitää biisejä valitessa tietysti tarkistaa, että ne toimivat yhteen. Esim. BODYATTACKissa ei ole fiksua ottaa mukaan liikkeiltään kahta hyvin samantyyppistä sykehuippua.

Miksauksen kannattajat ja vastustajat

Mutta miksi miksaus on sitten hyvä ja huono juttu? Molempiin leireihin löytyy vankkumattomia kannattajia, mutta tässä muutama usein esille nouseva syy.

Miksaamisen puolesta puhuvat seuraavat seikat:
+ Liikkeisiin ja koko treeniin ei ehdi kyllästyä, kun biisejä vaihdellaan. Jos käy saman lajin tunnilla monta kertaa viikossa, alkaa takuulla kyllästyttää jo muutaman viikon jälkeen.
+ Keskimäärin energiankulutus on suurempaa, kun kroppa ei pääse liiaksi tottumaan samaan treeniin.
+ Ohjaajan näkökulmasta oma mielenkiinto säilyy paremmin ja tunnelmaa voi nostattaa valitsemalla miksaukseen omia suosikkibiisejä.

…toisaalta myös miksaamattomuudessa on etunsa:
– Vain osa asiakkaista käy samalla tunnilla viikosta toiseen. Satunnaiset jumppaajat eivät ikinä ehdi oppia ohjelmaa, jos biisejä jatkuvasti vaihdellaan.
– Kehitystä ei huomaa esim. BODYPUMP-tunnilla, jos koreografia vaihtuu liian nopeasti. Ikinä ei pääse testaamaan isompia painoja!
– Tunnista pystyy nauttimaan täysillä vasta, kun osaa koreografian edes jotenkuten. Jos jatkuvasti otetaan uutta, joutuu koko ajan olemaan kieli keskellä suuta ja saa vain vajaat tehot irti treenistä (tämä erityisesti liikkuvilla tunneilla).
– Kun ohjaajana osaa koreografian etu- ja takaperin, voi keskittyä paremmin itse ohjaamiseen.

Miksauksen säännöt

Les Mills antaa suositukseksi aloittaa miksaus jo kahden viikon kuluttua ohjelmien vaihtumisesta. Tätä perustellaan ennen kaikkea treenin tehokkuuden ja tuoreuden säilyttämisella. Tämä on kuitenkin vain suositus ja jokaisella salilla on omat sääntönsä miksausten aloittamisen suhteen.

Ohjaajan näkökulmasta on ehdottoman tärkeää, että jokainen ohjaaja noudattaa salin sääntöjä. Ei ole kovin palkitsevaa kuulla asiakkaan suusta: ”Ai sulla on vielä se vanha ohjelma. Olin eilen X:n tunnilla ja siellä me tehtiin jo miksausta.” Näihin törmää aina välillä ja joka kerran se tuntuu yhtä typerryttävältä. Säännöt ovat säännöt ja niitä noudatetaan. Jos ei pysty nostamaan oman tuntinsa käyttöastetta muuten kuin keulimalla miten sattuu, voi mennä katsomaan peiliin. Ja lopultahan kaikki on kuitenkin kiinni ohjaajasta, oli biisien sisältö mitä tahansa.

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment