Home Blogi Kiristääkö kyykätessä?

Kiristääkö kyykätessä?

by Mikko Utecht

Huolehditko lonkankoukistajistasi?
lonkankoukistaja
Jalat pitäis treenata kuntoon, mutta kyykistyessä kiristää ja pistää? Oletko huomioinut lonkankoukistajasi? Mitkä nuo ne oikeastaan ovat? Kertooko Iliopsoas, Iliacus tai Psoas Major mitään? Kaikki nuo kuuluvat lonkankoukistajiin ja kaikista niistä tulisi myös huolehtia 🙂 Olen usein kuullut ihmisten sanovan heidän venyttävän lonkankoukistajiaan, mutta kyykky jää kuitenkin korkeaksi tai lonkka kipuilee kyykätessä. Hyvin usein syyllisenä ongelmaan on lonkankoukistajalihakset.
Perinteiset lonkankoukistajan venytykset sopivat Sinulle, jos olet perusjäykkä. Valitettavan usein kuitenkaan lonkankoukistajan venytys ei loppukädessä venytäkään kyseisiä lihaksia. Harmillisen usein ihmiset venyttävätkin reisilihasten yläjänteitä, koska mm. Quadriceps lihakset ovat hyvin kireät ja venytys tuntuukin siellä. Tämä taas tulkitaan lonkankoukistajan venytystunteeksi. Samantyyppinen ongelma esiintyy, jos olet hyvin yliliikkuva, eikä perinteinen venytys niinkään ”tunnu” missään.
Lonkankoukistajien kiristykseen yliliikkuvilla ihmisillä auttaa usein manuaalinen käsittely, eli esimerkiksi lonkankoukistajien ”hieronta”. Tätä en kotona suosittele harjoiteltavaksi, koska lantiomaljan alueelta löytyy paljon muutakin kuin vain lihaksia ja kuka haluaisi vahingossa aiheuttaa itselleen suolistovaurioita. Ammattilainen, joka osaa asiansa, tietää mistä ja miten jännittyneet lihassukkulat saadaan rentoutumaan. Ei kuullostakaan enään niin yksinkertaiselta? 🙂
Jos Sinulla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta päästä manuaaliseen käsittelyyn, alla on muutama itsetehtävä venytys. Suositeltavaa olisi tehdä ne palautuspäivänä eikä suoraan harjoituksen jälkeen.
 
1. Käy joutsen-asentoon lattialle ja koukista etummaisen jalan nilkka. Yritä kääntää lantion puolikkaat samalle tasolle ja anna painovoiman vetää lantiota kohti lattiaa. Pidä selkä suorana. Pysy venytyksessä ~3 minuuttia ja vaihda puolta.
lonkankoukistaja venytys 2
 
2. Seisoma-asennosta astu syvään askelkyykkyyn. Tuo takimmaisen jalan polvi lattiaan. Laske lantiota kohti lattiaa ja anna painovoiman vetää sitä alaspäin. Pidä selkä kaiken aikaa suorana. Pysy venytyksessä ~3 minuuttia ja vaihda puolta.
lonkankoukistaja venytys
Kokeile ja kerro miltä venytykset tuntuivat? 🙂
 
 

2 comments
1

You may also like

2 comments

Ulrika Lillsunde maaliskuu 17, 2013 - 4:38 pm

Yliliikkuva Ulle ei saa venytyksiä tuntumaan – paitsi tosi kovan jalkatreenipäivän jälkeen – mitä tehdä? Pitäisikö vaan rullailla foamrollerilla, vai mennä suosiolla hierojalle?

Mikko Utecht maaliskuu 27, 2013 - 12:23 pm

Jos tuntuu ettei venytyksistä ole apua tai Foam Roller ei auta, niin suosittelen käyntiä fysioterapeutilla tai hierojalla. Myofascia-käsittely(lihaskalvokäsittely) tai Trigger-käsittely todennäköisesti auttaa tässä asiassa 🙂

Leave a Comment