Home Blogi Kalorinkulutus liikunnassa

Kalorinkulutus liikunnassa

by Kerttu-Liisa

Minua ovat aina kiinnostaneet numerot. Jos kävelen jonnekin, jaan matkan mielessäni osiin ja lasken, kuinka monta prosenttia matkasta on takana. Kaupassa tutkin tarkkaan elintarvikkeiden hinnat ja kalorimäärät ja tästä syystä kauppareissuihin menee usein vähän reilummin aikaa. Lienee sanomattakin selvää, että liikunnassa oivana mittarina toimii kalorinkulutus.

Sykemittarit ovat nykyään rannetietokoneita ja värinkin saa valita!


Mittaan kaloreita sykemittarilla. Minulla on käytössä Polarin A5-malli, joka on palvellut hyvin jo kymmenen vuoden ajan. Tai no, enhän minä sitä koko ajan ole aktiivisesti käyttänyt. Aloitin toukokuussa operaation JumppaKalorit, jossa mittailin kalorinkulutustani eri jumpissa. Tilastollista pätevyyttä saavuttaakseni tein mittaukset useampaan kertaan. Painoni vaihtelee 65 ja 67 kilon välillä, joten mittauspainona on ollut 66 kg.
Keskimääräiset kalorinkulutukset/tunti (60 min):

  • perus lihaskuntotunti (lämmittely 5-10 min): 250-300 kcal
  • kevyt perusjumppa (liikettä 20 min, loput lihaskuntoa): 250-275 kcal
  • vatsa-peppu (25 min liikettä, loput alavartalon lihaskuntoa): 300 kcal
  • zumba:300-350 kcal
  • BODYPUMP: 300-350 kcal
  • BODYSTEP: 300 kcal (olin tosin melko väsynyt eikä syke meinannut nousta millään)
  • reipas perusjumppa (liikettä 20 min, loput lihaskuntoa): 300-400kcal
  • BODYATTACK: 400kcal
  • step: 400-450 kcal
  • BODYCOMBAT: 450-500 kcal
  • spinning: 500-550 kcal

Vertailun vuoksi mitaailin tehoja myös kuntosalin aerobisissa laitteissa:

  • kuntopyörä: 300-400 kcal
  • crosstrainer: 400-525 kcal

Tulokset eivät sinänsä olleet yllättäviä vaikkakin ehkä kalorinkulutus oli kokonaisuudessaan hieman pienempää kuin mitä olisin odottanut. Kulutushan on suoraan verrannollinen painoon, mikä on myös hieman ärsyttävää: reilut 90 kg painava miespuolinen ystäväni kuluttaa tunnin keskisykkeisellä pyörälenkillä melkein 1000 kcal!
PS. Jos haluaa osviittaa omasta kalorinkulutuksestaan eikä omista sykemittaria, kannattaa käydä tutustumassa Kuopion yliopiston EnergyNettiin. Toinen mielenkiintoinen sivusto on Kalorilaskuri.fi, jossa pystyy niin ikään arvioimaan suhteellisen tarkasti päivittäistä energiankulutustaan ja pitämään esim. ruokapäiväkirjaa.
Nautinto ja terveys voivat kulkea käsi kädessä

3 comments
0

You may also like

3 comments

Jenni syyskuu 10, 2010 - 10:33 pm

Hmm, onpas hämärää. Painan vähemmän kuin sinä ja kulutus on silti isompaa. Esimerkiksi bodypumpissa (niin isot romut kuin jaksaa) n 500 kcal, bodycombatissa 550-700 kcal ja zumbassa parhaimmillaan 550kcal! Attacissa meni lähemmäs 800kcal, tosin en ole vuoteen käynyt.
Nyt herääkin kysymys, että kumman sykemittari on oikeassa..

Kerttu-Liisa syyskuu 10, 2010 - 10:41 pm

Joo, mielenkiintoista. Jos vedän tunnin sillain, et mun syke on melkein koko ajan 160-170, niin mun mittarin mukaan saan tunnissa kulumaan ihan maksimissaan sen 550 kcal. Mun korvaan kuulostaa kyllä aika hurjalta, jos painat vähemmän kuin minä ja saat silti tunnissa kulumaan 700-800 kcal! Eri tuntien suhteet vaikuttais muuten olevan samat, mut mulle menee kyllä BODY COMBATissa aina enemmän kuin BODY ATTACKissa.

Jenni syyskuu 11, 2010 - 11:38 pm

Combatissa mun keskisyke on 150, maksimit juurikin tuolla 170 korvilla, parhaimmillaan tosiaan on kulunut hiukan alle 700 kcal. Mutta sillon täytyy olla hyvin latautunut ja mättää ihan_täysillä. Vähänkin väsyneempänä tuntia ohjatessa kulutus tippuu heti 500 kcalin huitteille.
Mulla on muuten kaksi eri mittaria käytössä, suunto ja polar F11. Kulutus suurinpiirtein samaa molemmilla..

Leave a Comment