Home Blogi Apua, mulla on loma!

Apua, mulla on loma!

by Ulrika Lillsunde

Heinäkuun kunniaksi blogitekstini käsittelee elämää lomalla. Työskentelen itse eräässä kuntokeskuksessa, jossa lomakausi näkyy todella selkeästi: heinäkuussa kävijämäärät romahtavat sekä ryhmäliikunnassa että kuntosalin puolella. Useimmat yksilövalmennusasiakkaani ovat lomareissussa ainakin osan heinäkuusta. Yleisin keskustelun aihe asiakkaideni kanssa näin kesäisin koskee kesäajan treeniä ja ruokailuja.

Heti alkuun haluan sanoa, että en valmenna fitnesskisaajia, vaan ns. perusliikkujia, joiden tavoitteet vaihtelevat suuresta painonpudotuksesta kokonaisvaltaiseen hyvän olon löytämiseen.

Miten treenaan kesällä, kun en pääse kuntosalille?

Pyydän sinua asettamaan tavoitteeksi jo saavutetun kunnon ylläpitämisen loman aikana. Älä siis heitä pyyhettä kehään ja käännä kroppaa ”lomamodeen” jokapäiväisen tissuttelun ja mässäilyn avulla, voin taata että olo ei ole kuukauden vaakatasossa olon jälkeen hyvä.

Mikäli sinulla ei ole mitään mahdollisuutta (tai halua) päästä kuntosalille kesällä, satsaa kestävyytesi kohottamiseen. Rullaluistelu, lenkkeily ja pyöräily ovat mukavia lajeja, joissa saat sykkeen helposti koholle. Tiukempaan treeniin intervalliharjoittelu mäissä juosten tai rullaluistellen saa hien pintaan! Jos haluat treenata kevyemmin, käy frisbeegolfaamassa tai rauhallisella pyöräretkellä ystävien kanssa.

beach-workout_main

Rannalla treenaaminen on helppoa – tarvitset vain oman kehosi ja hieman mielikuvitusta!

Jos olet lähdössä mökille, mieti miten saisit hien päälle mökillä – pihatyöt (erityisesti puutyöt) ovat hyvää toiminnallista harjoittelua, mutta tuskin kohottaa kuntoasi erityisemmin. Vietä aikaa uiden, rannalla juosten (vesijuoksu matalassa vedessä on erittäin raskasta), mökkilaiturilla joogaten, metsässä ulkoillen ja sadesäällä sisällä jumpaten. Tässä esimerkiksi Jarnon ja Villen ”penkki”-treenivideo, josta voi ammentaa ideoita.

Jos olet lähdössä lomamatkalle, mieti mitä pakkaat mukaan. Olisiko mahdollista pakata hyvät lenkkarit, parit sortsit ja pari treenipaitaa mukaan?  Useimmissa turistikohteissa on kuntosaleja, mikäli haluat treenata sisällä kesäisin. Itse suuntaisin nokkani kohti lenkkipolkuja, sillä paras tapa tutustua uuteen kaupunkiin (tai kylään) on liikkua jalkaisin tai pyörällä. Kysy hotellistasi pyörävuokraamoista ja ulkoilureiteistä. Rannalla makoilun voi korvata esimerkiksi frisbeepeleillä, vesipallolla, beach volleylla, rannalla lenkkeilyllä ja joogalla.

Kuinka tarkkaan minun pitää vahtia syömisiä lomalla?

Olen havainnut, että on kolme eri lomailijatyyppiä:

– Ne, jotka syövät samalla tavalla niin arkena kuin lomallakin. Ruokailurytmit pysyvät yllä, syödään totuttuun tapaan vaikka olisi reissussa (sekä hyvässä että pahassa).

– ”Hällä väliä”-tyyppi joka päättää, että lomalla ei niuhoteta: terassilla tulee notkuttua melkein päivittäin, janojuomana puutarhatöissä toimii siideri tai olut, ja grillissä paistetaan usein jotain hieman lihaisampaa kuin kesäkurpitsa 🙂 Syöminen ja juominen on tapa nauttia elämästä, eikä siinä välttämättä ole mitään väärää, kunhan kohtuus pysyy.

– Puuhastelijat, jotka touhuavat kaikki lomapäivät yhtenään saattavat unohtaa syödä ja juoda – vasta illalla huomataan, että tänäänkään ei oikein tullut syötyä. ”Kesäkuumalla kun ei oikein ole nälkä.”

Tunnistitko itsesi jostain näistä, vai luokittelisitko itsesi joksikin muuksi?

Pakkaa piknikille mukaan grillattua kanaa, kylmää tomaattikeittoa ja sitrushedelmillä maustettua vettä.

Tämä ei tule varmaan kenellekään uutuutena, mutta mikäli arki-ruokailutottumukset ja nesteytys (vettä, kiitos!) pysyvät yllä lomankin aikana, ei paino nouse lomankaan aikana, jos muistat liikahtaa rannalta tai terassilta.

En missään nimessä tarkoita nyt sitä, että yhtään siideriä tai olutta ei saisi juoda – tai että jäätelöpallo kesäkuumalla ei maistuisi hyvältä.. Mikäli tavoitteena on saada pysyviä muutoksia aikaan, täytyy herkut sallia silloin tällöin. Jos 90% ajasta syö terveellisesti, voi 10% aterioista sisältää ns. herkkuja. Tässäkin pätee kohtuus, sillä 100g karkkipussi ei ihan vastaa energiamäärältään pizza- ja olutannosta.

Miten sinun lomasyömisesi ja -treenaamisesi eroaa arjesta, vai eroaako ollenkaan?

//Kuvien lähteet: mensfitness.com ja tasteofhome.com

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment